Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
769.56 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
CONTEXTO: As estimativas apontam para que uma em cada cinco crianças e adolescentes venham a ter problemas de saúde mental com
expressão antes dos 18 anos de idade e que destes, cerca de metade desenvolva uma perturbação mental com re!exo na idade adulta.
A baixa literacia em saúde mental está associada à ausência de comportamentos de procura de ajuda. Considerando que a promoção da
literacia em saúde mental é um pré-requisito para o reconhecimento precoce das perturbações e intervenção atempada, são necessários instrumentos
especí"cos que sustentem a conceção e implementação de programas de educação e sensibilização para a saúde mental ajustados
aos contextos e público-alvo.
OBJETIVO: Desenvolver a escala MentaHLiS – AA e analisar as suas propriedades psicométricas.
METODOLOGIA: Participaram no estudo 757 adolescentes entre os 10 e os 18 anos. Para o desenvolvimento do instrumento utilizaram-se
metodologias qualitativas (focus group, painéis de peritos). A validade foi veri"cada através da análise de correspondências múltiplas e da
análise fatorial exploratória dos itens, e a "delidade, através do cálculo do alfa de Cronbach.
RESULTADOS: Da análise resultaram cinco subescalas com índices de "abilidade aceitáveis, variando entre .718 e .811, e uma estrutura
fatorial consistente com o construto teórico.
CONCLUSÕES: A MentaHLiS – AA é um instrumento "dedigno e valido que pode ser utilizado no rastreio da literacia em saúde mental
sobre abuso de álcool e na avaliação do impacto das intervenções de Enfermagem dirigidas à promoção da saúde mental dos adolescentes.
BACKGROUND: Recent estimates indicate that around 20% of children and adolescents under the age of 18 years have mental health problems and that approximately half of them will eventually develop a mental disorder with an impact on adulthood, leading to reduced quality of life and increased use of health care services. Poor mental health literacy is a determining factor for the lack of help-seeking behaviors and the increased risk of recurrence. Mental health literacy is a prerequisite for early recognition and intervention, requiring speci"c instruments that can serve as a basis for the design and implementation of mental health education and awareness programs adjusted to speci"c contexts and target groups. OBJECTIVE: Development and psychometric testing of the MentaHLiS – AA. METHODS: A total of 757 adolescents aged between 10 and 18 years participated in the study. For the development of the instrument we used qualitative methods (focus group, expert panels). Multiple correspondence analysis and exploratory factor analysis of the items were performed to assess validity and Cronbach’s alpha to assess reliability. RESULTS: Five subscales emerged from the analysis, all with acceptable reliability coe#cients (.718 to .811), and a factor structure consistent with the theoretical construct. CONCLUSIONS: $e MentaHLiS – AA is a reliable tool that allows the screening of mental health literacy on alcohol abuse and assessing the impact of nursing interventions aimed at the promotion of mental health among adolescents.
CONTEXTO: Las estimaciones indican que uno de cada cinco niños y adolescentes pueden tener problemas de salud mental antes de los 18 años de edad y que de éstos, aproximadamente la mitad desarrollara un trastorno mental en la edad adulta. La baja alfabetización en salud mental se asocia con la ausencia de comportamientos de búsqueda de ayuda. Considerando que la promoción de la alfabetización en salud mental es un requisito previo para la detección precoz de los problemas e intervención oportuna, son necesarios instrumentos especí"cos para apoyar el desarrollo e implementación de programas de educación y sensibilización para la salud mental, ajustados a los contextos y público objetivo. OBJETIVO: Desarrollar la escala MentaHLiS - AA y analizar sus propiedades psicométricas. METODOLOGÍA: Participaran en el estudio 757 adolescentes entre 10 y 18 años. Para el desarrollo del instrumento se utilizaran métodos cualitativos (grupos focales, grupos de expertos). La validez se veri"có mediante análisis de correspondencias múltiples y análisis factorial exploratorio de los ítems, e la con"abilidad a través del alfa de Cronbach. RESULTADOS: El análisis resultó en cinco subescalas con índices de "- abilidad aceptables (.718 - .811), y una estructura factorial consistente con el constructo teórico. CONCLUSIONES: La MentaHLiS - AA es una herramienta "able que puede ser utilizada en la detección de la alfabetización en salud mental sobre abuso de alcohol y evaluar el impacto de las intervenciones de enfermería dirigidos a la promoción de la salud mental de los adolescentes.
BACKGROUND: Recent estimates indicate that around 20% of children and adolescents under the age of 18 years have mental health problems and that approximately half of them will eventually develop a mental disorder with an impact on adulthood, leading to reduced quality of life and increased use of health care services. Poor mental health literacy is a determining factor for the lack of help-seeking behaviors and the increased risk of recurrence. Mental health literacy is a prerequisite for early recognition and intervention, requiring speci"c instruments that can serve as a basis for the design and implementation of mental health education and awareness programs adjusted to speci"c contexts and target groups. OBJECTIVE: Development and psychometric testing of the MentaHLiS – AA. METHODS: A total of 757 adolescents aged between 10 and 18 years participated in the study. For the development of the instrument we used qualitative methods (focus group, expert panels). Multiple correspondence analysis and exploratory factor analysis of the items were performed to assess validity and Cronbach’s alpha to assess reliability. RESULTS: Five subscales emerged from the analysis, all with acceptable reliability coe#cients (.718 to .811), and a factor structure consistent with the theoretical construct. CONCLUSIONS: $e MentaHLiS – AA is a reliable tool that allows the screening of mental health literacy on alcohol abuse and assessing the impact of nursing interventions aimed at the promotion of mental health among adolescents.
CONTEXTO: Las estimaciones indican que uno de cada cinco niños y adolescentes pueden tener problemas de salud mental antes de los 18 años de edad y que de éstos, aproximadamente la mitad desarrollara un trastorno mental en la edad adulta. La baja alfabetización en salud mental se asocia con la ausencia de comportamientos de búsqueda de ayuda. Considerando que la promoción de la alfabetización en salud mental es un requisito previo para la detección precoz de los problemas e intervención oportuna, son necesarios instrumentos especí"cos para apoyar el desarrollo e implementación de programas de educación y sensibilización para la salud mental, ajustados a los contextos y público objetivo. OBJETIVO: Desarrollar la escala MentaHLiS - AA y analizar sus propiedades psicométricas. METODOLOGÍA: Participaran en el estudio 757 adolescentes entre 10 y 18 años. Para el desarrollo del instrumento se utilizaran métodos cualitativos (grupos focales, grupos de expertos). La validez se veri"có mediante análisis de correspondencias múltiples y análisis factorial exploratorio de los ítems, e la con"abilidad a través del alfa de Cronbach. RESULTADOS: El análisis resultó en cinco subescalas con índices de "- abilidad aceptables (.718 - .811), y una estructura factorial consistente con el constructo teórico. CONCLUSIONES: La MentaHLiS - AA es una herramienta "able que puede ser utilizada en la detección de la alfabetización en salud mental sobre abuso de alcohol y evaluar el impacto de las intervenciones de enfermería dirigidos a la promoción de la salud mental de los adolescentes.
Description
Keywords
Literacia Saúde mental Abuso de substâncias
Citation
Publisher
Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental