Publication
Generative AI in Teacher Training: A Study of Pre-Service Teachers’ Engagement and Perspectives
datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Ciências da Educação | |
datacite.subject.sdg | 04:Educação de Qualidade | |
dc.contributor.author | Couto, Filipe | |
dc.contributor.author | Martins, Rosa | |
dc.date.accessioned | 2025-08-01T08:35:53Z | |
dc.date.available | 2025-08-01T08:35:53Z | |
dc.date.issued | 2025-07-31 | |
dc.description.abstract | This study aimed to understand how future teachers are integrating generative artificial intelligence into their academic routines during initial teacher education. Using a mixed-methods approach, quantitative data were collected through a Likert-scale questionnaire administered to 94 students at a School of Education in Portugal, complemented by a qualitative analysis of open-ended responses. The findings reveal widespread use of tools such as ChatGPT for clarifying doubts, supporting study practices, and enhancing academic writing. At the same time, ethical and pedagogical concerns emerge, particularly around plagiarism, the reliability of information, and the impact on critical thinking. Students show a simultaneously receptive and critical attitude, acknowledging the value of generative AI as a support tool while calling for transparency, regulation, and proper training to ensure its ethical and responsible use. The study highlights the importance of integrating critical digital literacy and ethical reflection on AI into initial teacher education programs, preparing future educators for an increasingly technological educational landscape that must remain focused on human and pedagogical development. | por |
dc.description.abstract | Este estudo procurou compreender de que forma futuros professores estão a integrar a inteligência artificial generativa nas suas rotinas académicas durante a sua formação inicial. Através de uma abordagem metodológica mista, foram recolhidos dados quantitativos, com base numa escala de Likert aplicada a 94 estudantes de uma Escola Superior de Educação em Portugal, e complementados por uma análise qualitativa de respostas abertas. Os resultados revelam uma ampla utilização de ferramentas como o ChatGPT no esclarecimento de dúvidas, apoio ao estudo e melhoria da escrita académica. Ao mesmo tempo, evidenciam-se preocupações éticas e pedagógicas, nomeadamente quanto ao plágio, à fiabilidade da informação e ao impacto no pensamento crítico. Os estudantes demonstram uma atitude simultaneamente recetiva e crítica, reconhecendo o valor da inteligência artificial generativa como ferramenta de apoio, mas exigindo transparência, regulamentação e formação adequada para o seu uso ético e responsável. O estudo reforça, assim, a importância de integrar a literacia digital crítica e a reflexão ética sobre a inteligência artificial nos programas de formação inicial, preparando os futuros professores para um cenário educativo cada vez mais tecnológico, mas que deve manter-se centrado no desenvolvimento humano e pedagógico. | por |
dc.identifier.citation | Couto, F., & Martins, R. (2025). Generative AI in Teacher Training: A Study of Pre-Service Teachers’ Engagement and Perspectives. Journal of Technologies Information and Communication, 5(1), 36293. https://doi.org/10.55267/rtic/16713 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.55267/rtic/16713 | |
dc.identifier.issn | 2184-7665 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.26/58315 | |
dc.language.iso | por | |
dc.peerreviewed | yes | |
dc.publisher | IADITI Editions | |
dc.relation.hasversion | https://www.rtic-journal.com/article/generative-ai-in-teacher-training-a-study-of-pre-service-teachers-engagement-and-perspectives-16713 | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Generative Artificial Intelligence | |
dc.subject | Teacher Education | |
dc.subject | Higher Education | |
dc.subject | Inteligência Artificial Generativa | |
dc.subject | Formação Inicial de Professores | |
dc.subject | Educação Superior | |
dc.title | Generative AI in Teacher Training: A Study of Pre-Service Teachers’ Engagement and Perspectives | por |
dc.type | manuscript | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.issue | 1 | |
oaire.citation.title | Journal of Technologies Information and Communication | |
oaire.citation.volume | 5 | |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- generative-ai-in-teacher-training-a-study-of-pre-service-teachers-engagement-and-perspectives-16713.pdf
- Size:
- 420.21 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.85 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: