Repository logo
 
Publication

Airlines’ environmental sustainability actions and CSR impact on customer behavior

dc.contributor.advisorRamos, Ricardo Filipe Carreira
dc.contributor.advisorBiscaia, Rui Daniel Gaspar Neto
dc.contributor.authorGalhoz, Inês Alexandra Santos
dc.date.accessioned2023-05-26T08:49:03Z
dc.date.embargo2025-04-18
dc.date.issued2023
dc.description.abstractCommercial aviation increasingly seeks to compensate for its environmental impact. This study aims to analyze airlines' Corporate Social Responsibility (CSR) and Environmental Sustainability Actions (ESA) related to communications’ impact on customer loyalty through a Relationship Marketing (RM) perspective. Following a text mining approach, 6,181 comments were extracted from ten airlines’ Facebook pages. Collected data was used to create a word frequency matrix for each comment and construct a structural equation model. Results indicate that communication based on ESA and CSR positively affects behavioral loyalty and commitment. RM exerted a moderating effect on ESA’s communications’ impact on customer loyalty but not on the relationship between CSR communication and loyalty. These findings suggest that communicating environmental efforts positively affects customer loyalty, providing airline managers with valuable insights that should be considered within communication strategies, enhancing return and customer retention.pt_PT
dc.description.abstractA aviação comercial procura cada vez mais compensar o seu impacto ambiental. Este estudo tem como objetivo analisar o impacto das comunicações relacionadas com Responsabilidade Social Corporativa (RSC) e Ações de Sustentabilidade Ambiental (ASA) das companhias aéreas na fidelização dos clientes, numa perspetiva de Marketing Relacional (MR). Seguindo uma abordagem de mineração de texto, 6.181 comentários foram extraídos de páginas de Facebook de dez companhias aéreas. Os dados recolhidos foram usados para criar uma matriz de frequência de palavras para cada comentário e construir um modelo de equação estrutural. Os resultados indicam que a comunicação baseada em ASA e RSC afeta positivamente a lealdade comportamental e o comprometimento. O MR exerce um efeito moderador no impacto das comunicações da ASA na lealdade do cliente, mas não na relação entre as comunicações sobre RSC e lealdade. Estas descobertas sugerem que a comunicação sobre esforços ambientais afeta positivamente a lealdade do cliente, fornecendo aos gerentes de companhias aéreas informações valiosas que devem ser consideradas nas estratégias de comunicação, aumentando o retorno na forma de retenção de clientes.pt_PT
dc.identifier.tid203308590pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/44893
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAirline Companiespt_PT
dc.subjectEnvironmental Sustainabilitypt_PT
dc.subjectCustomer Behaviorpt_PT
dc.subjectCustomer Loyaltypt_PT
dc.subjectCorporate Social Responsibilitypt_PT
dc.titleAirlines’ environmental sustainability actions and CSR impact on customer behaviorpt_PT
dc.title.alternativeO impacto das ações de sustentabilidade ambiental e de responsabilidade social corporativa de companhias aéreas no comportamento do consumidorpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketing e Comunicaçãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
INES_GALHOZ.pdf
Size:
839.96 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: