Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Developing children´s soft skills through a design thinking intervention

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

Companies and organizations are in constant evolution and adaptation in order to maintain their competitivity. This happens while younger generations enter the labor market. Few researchers conducted studies among managers and recruiters, and the lack of soft skills in young people has gained special attention once it plays a crucial role in the personal and professional development of an individual. By using qualitative – direct observation during the intervention – and quantitative – surveys applied before and after the process – methods, this investigation aims to provide evidence of the effectiveness of a design thinking intervention, in school context, as a promoter of soft skills in children. The participants were in the 5th grade, aged between nine and eleven years old. The present investigation evaluates how teamwork, empathy, communication, systemic thinking, creativity, and problem solving, leadership and critical thinking evolved. The results confirm design thinking intervention as a soft skill promoter in children, contributing to the area of education and development. This suggests that through the integration of design thinking in basic school’s curriculum, the soft skills required for personal and professional lives are developed and may contribute to youngsters’ future achievements.
As empresas e organizações estão em constante mudança e adaptação de forma a manter a sua competitividade. Isto acontece enquanto novas gerações entram no mercado de trabalho. Investigadores realizaram estudos com gerentes e recrutadores de várias empresas que apontam para a falta de soft skill em gerações mais jovens. Este tópico tem ganho relevância dado que as soft skills são essenciais para o desenvolvimento pessoal e profissional de qualquer indivíduo. Esta investigação tem como objetivo evidenciar a eficácia de uma intervenção de design thinking em contexto escolar, no desenvolvimento de soft skills em crianças. Utilizar-se ão métodos qualitativos – observações diretas durante a intervenção – e quantitativos – através do preenchimento de um questionário antes e depois da intervenção. Os participantes estão no 5º ano, e têm idades entre os nove e os onze anos. As soft skills avaliadas são: trabalho de equipa, empatia, comunicação, pensamento sistémico, criatividade e resolução de problemas, liderança e pensamento crítico. Este estudo confirma a possibilidade do design thinking funcionar como promotor do desenvolvimento de soft skills em crianças, contribuindo assim para as áreas da educação e desenvolvimento. Posto isto, a integração do design thinking no programa escolar básico, as soft skills necessárias para o desenvolvimento pessoal e profissional seriam desenvolvidas.

Description

Keywords

Soft skills Children Development Labor market Schools Teacher Education

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License