Repository logo
 
Publication

Effectiveness of educational interventions in knowledge, attitude, and practice for preventing respiratory infections: a systematic review and meta-analysis

dc.contributor.authorLinhares, Francisca Márcia Pereira
dc.contributor.authorAbreu, Wilson
dc.contributor.authorMelo, Priscila de Oliveira Cabral
dc.contributor.authorMendes, Ryanne Carolynne Marques Gomes
dc.contributor.authorSilva, Thaís Araújo da
dc.contributor.authorGusmão, Tarcila Lima Alcântara de
dc.contributor.authorGuedes, Tatiane Gomes
dc.date.accessioned2023-03-13T16:34:13Z
dc.date.available2023-03-13T16:34:13Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractObjectives: to demonstrate the effectiveness of educational interventions in knowledge, attitude and practice for preventing respiratory infections in adults and older adults. Methods: this is a systematic review carried out in 11 databases. Primary studies, without language and time restrictions, of the randomized, non-randomized and before-and-after clinical trial type, were selected. The risk of bias was assessed by two independent researchers, and the methodological quality was generated by the Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation. Results: the intervention effectiveness was evidenced in seven studies. The results of the random effects meta-analysis show that there is a statistically significant difference between knowledge about preventing respiratory diseases, with an OR of 2.82 (95%CI 1.70 to 4.69) for the occurrence of events represented by improved knowledge. Conclusions: most studies show the effectiveness of educational interventions, which was determined through the Knowledge, Attitude and Practice surveypt_PT
dc.description.abstractObjetivos: evidenciar a efetividade das intervenções educacionais no conhecimento, atitude e prática para a prevenção de infecções respiratórias em adultos e idosos. Métodos: revisão sistemática, realizada em 11 bases de dados. Selecionaram-se estudos primários, sem restrição de idiomas e de recorte temporal, do tipo ensaio clínico randomizado, não randomizado e antes e depois. O risco de viés foi avaliado por dois pesquisadores independentes, e a qualidade metodológica foi gerada pelo Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation. Resultados: a efetividade da intervenção foi evidenciada em sete estudos. Os resultados da metanálise de efeitos aleatórios mostram que existe diferença estatisticamente significativa entre o conhecimento sobre prevenção de doenças respiratórias, com OR de 2,82 (IC95% 1,70 a 4,69) para a ocorrência de eventos representados por melhora de conhecimento. Conclusões: a maioria dos estudos evidencia a efetividade das intervenções educacionais, a qual foi determinada por meio do inquérito Conhecimento, Atitude e Prática.pt_PT
dc.description.abstractObjetivos: demostrar la efectividad de las intervenciones educativas en conocimiento, actitud y práctica para la prevención de infecciones respiratorias en adultos y ancianos. Métodos: revisión sistemática realizada en 11 bases de datos. Se seleccionaron los estudios primarios, sin restricciones de idioma y marco de tiempo, del tipo de ensayo clínico aleatorizado, no aleatorizado y de tipo antes y después. El riesgo de sesgo fue evaluado por dos investigadores independientes y la calidad metodológica fue generada por el Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation. Resultados: la efectividad de la intervención se evidenció en siete estudios. Los resultados del metanálisis de efectos aleatorios muestran que existe una diferencia estadísticamente significativa entre el conocimiento sobre la prevención de enfermedades respiratorias, con un OR de 2,82 (IC del 95%: 1,70 a 4,69) para la aparición de eventos representados por un conocimiento mejorado. Conclusiones: la mayoría de los estudios muestran la efectividad de las intervenciones educativas, la cual se determinó a través de la encuesta Conocimiento, Actitud y Prácticapt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRev Bras Enferm. 2022;75(4):e20210522pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/0034-7167-2021-0522pt_PT
dc.identifier.issn0034-7167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/44102
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAssociação Brasileira de Enfermagem (ABEn)pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.scielo.br/j/reben/a/8LPhSyqPzTyTfRmxYVvXkpb/?format=pdf&lang=enpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectEvaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventionspt_PT
dc.subjectRespiratory Tract Diseasespt_PT
dc.subjectHealth Educationpt_PT
dc.subjectDisease Preventionpt_PT
dc.titleEffectiveness of educational interventions in knowledge, attitude, and practice for preventing respiratory infections: a systematic review and meta-analysispt_PT
dc.title.alternativeEfetividade de intervenções educacionais na prevenção das infecções respiratórias: revisão sistemática e metanálisept_PT
dc.title.alternativeEfectividad de las intervenciones educativas en conocimiento, actitud y práctica para la prevención de infecciones respiratorias: revisión sistemática y metaanálisispt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue4pt_PT
oaire.citation.titleRevista Brasileira de Enfermagempt_PT
oaire.citation.volume75pt_PT
person.familyNameAbreu
person.givenNameWilson
person.identifier.ciencia-id0313-F7A6-AE60
person.identifier.orcid0000-0002-0847-824X
person.identifier.scopus-author-id57191608626
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication2a9bfbb4-8930-4c6c-9ed5-21d856df4a1d
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2a9bfbb4-8930-4c6c-9ed5-21d856df4a1d

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
download.pdf
Size:
302.74 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: