Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Visual tools for memory and peacebuilding: The Reconstruirnos Project

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

The visual memory of the war in Colombia is facing numerous challenges in the current times. The excessive number of images and "normalisation" of war and suffering in the country has resulted in a threat to memory. Additionally, censorship of cases against humanity committed by illegal armed groups associated with high-profile commanders has further weakened the memory. In big cities, people are "insensitive" to the suffering of those in remote areas affected by war. This is because official media, which is often allied with those in power, tends to "sanitise" images and news to prevent the public eye from knowing the truth and judging them, as happened in the massacre of the village of El Salado in 2000. In this context, it is essential to create new tools that allow "citizens" to understand, empathise with, and activate in the victim's favour, "the non-citizens," so war cases would not be repeated. The motivation for the development of this project arises from an "emergency claim" taken from a news item in official Colombian media to work on new ways of reviving memory focused on the case of the El Salado massacre perpetrated in 2000. Based on a war case and the importance of images for the construction of memory and mobilisation, the Reconstruirnos project creates three tools based on visual culture and design to revive memory, pay tribute to the victims, narrate the story and involve the "citizens" so that they become "activated" towards the construction of peace and non-repetition.
A memória visual da guerra na Colômbia enfrenta inúmeros desafios na atualidade. O número excessivo de imagens e a "normalização" da guerra e do sofrimento no país resultaram numa ameaça à memória. Além disso, a censura de casos contra a humanidade cometidos por grupos armados ilegais associados a comandantes de alto nível enfraqueceu ainda mais a memória. Nas grandes cidades, as pessoas são "insensíveis" ao sofrimento dos que vivem em zonas remotas afetadas pela guerra. Isto deve-se ao facto de os meios de comunicação social oficiais, muitas vezes aliados aos detentores do poder, tenderem a "higienizar" as imagens e as notícias para evitar que o público conheça a verdade e as julgue, como aconteceu no massacre da aldeia de El Salado em 2000. Neste contexto, é essencial criar novas ferramentas que permitam aos "cidadãos" compreender, empatizar e ativar a favor da vítima, "os não-cidadãos", para que os casos de guerra não se repitam. A motivação para o desenvolvimento deste projeto surge de uma "reivindicação de emergência" retirada de uma notícia nos meios de comunicação oficiais colombianos para trabalhar em novas formas de reavivar a memória centrada no caso do massacre de El Salado perpetrado em 2000. Partindo de um caso de guerra e da importância das imagens para a construção da memória e da mobilização, o projeto Recosntruirnos cria três ferramentas baseadas na cultura visual e no design para reavivar a memória, prestar homenagem às vítimas, narrar a história e envolver os "cidadãos" para que sejam "activados" para a construção da paz e da não repetição.

Description

Keywords

Visual culture Memory War Activism Colombia

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License