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Authors
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Abstract(s)
A salvaguarda da vida humana no mar é uma das maiores responsabilidades da
Marinha Portuguesa. Nos últimos anos têm sido implementados novos sistemas e
desenvolvidas aplicações informáticas com vista a melhorar o conhecimento situacional
marítimo e a assegurar uma efetiva capacidade de comando e controlo.
Em 2011, a Marinha Portuguesa, após o acidente marítimo da embarcação de pesca
ANA DA QUINTA, deparou-se com a necessidade de desenvolver uma ferramenta que
possibilitasse a análise dos dados provenientes do sistema MONICAP (Monitorização
Contínua das Atividades de Pesca). Esta embarcação encontrava-se a navegar a oeste da
ilha das Flores quando transmitiu a sua última posição conhecida, antes de naufragar. É
desconhecido o motivo pelo qual não foram despoletados os equipamentos de alerta de
socorro que possuía, assim o aviso de que a embarcação poderia estar em perigo veio a
ser dado tardiamente, pelo armador da embarcação.
Após este acidente, a Direção de Análise e Gestão da Informação (DAGI), com o
objetivo de facilitar o reconhecimento e antecipação de situações de perigo,
desenvolveu uma aplicação informática que permite classificar embarcações de pesca de
acordo com o risco de ocorrência de incidente marítimo, o qual é determinado
recorrendo à distância à linha de costa e ao atraso de transmissão da posição da
embarcação. A introdução desta aplicação no MRCC (Maritime Rescue Coordination
Centre) Lisboa co-localizado com o Centro de Operações Marítimas (COMAR) tem
constituído uma mais-valia para a Marinha Portuguesa, contudo esta ferramenta apenas
apresenta um incremento no nível de confiança para casos semelhantes ao da
embarcação ANA DA QUINTA (distância a costa e atraso de transmissão muito
grande). Pretende-se, com esta dissertação, melhorar a classificação de risco de
embarcações de pesca, considerando para isso outros parâmetros, como as condições
meteoceanográficas no local, a probabilidade de acidente na área de operação, o número
de sinais transmitidos no período sinótico, o estado das embarcações ou a proficiência
das guarnições, dando ao operador a possibilidade de classificar estes últimos dois
parâmetros.
The safeguard of life at sea is one of the major responsibilities of the Portuguese Navy. In the last decade, new systems and new computer applications have been developed and new systems have been implemented in order to ensure a better and more extensive knowledge of the maritime picture and to increase the effectiveness of command and control. In 2011, the Portuguese Navy, after the accident of the fishing vessel ANA DA QUINTA, faced the need to develop a computer application that allowed users to analyze data from the MONICAP system. This vessel was operating westward of Flores Island (Azores) when it sent its last known position before it sank. The reason why the alert equipments were not triggered is unknown, so the warning that the vessel could be in danger was lately given by its owner. After this accident, the Information Analysis Directorate (DAGI), which aims to provide the best information in the least time possible, developed a computer application that allows the ranking of the fishing vessels in accordance with the risk of incident, which is calculated using the distance to the coastline and the transmission delay of the vessel. The introduction of this application into the Maritime Operations Center (COMAR) has been a vital asset to the Portuguese Navy. However, this only presents high confidence level in cases that are similar to those of the fishing vessel ANA DA QUINTA (big distance to coast line and a large transmission delay). Therefore, this work intends to improve the ships’ classification, considering other risk variables, such as METOC conditions in the operation area, number of transmitted signals in the past synoptic period, vessels’ state, probability of an accident in a certain area as well as proficiency of the crew members, giving the operator the possibility of assigning values to these two last parameters.
The safeguard of life at sea is one of the major responsibilities of the Portuguese Navy. In the last decade, new systems and new computer applications have been developed and new systems have been implemented in order to ensure a better and more extensive knowledge of the maritime picture and to increase the effectiveness of command and control. In 2011, the Portuguese Navy, after the accident of the fishing vessel ANA DA QUINTA, faced the need to develop a computer application that allowed users to analyze data from the MONICAP system. This vessel was operating westward of Flores Island (Azores) when it sent its last known position before it sank. The reason why the alert equipments were not triggered is unknown, so the warning that the vessel could be in danger was lately given by its owner. After this accident, the Information Analysis Directorate (DAGI), which aims to provide the best information in the least time possible, developed a computer application that allows the ranking of the fishing vessels in accordance with the risk of incident, which is calculated using the distance to the coastline and the transmission delay of the vessel. The introduction of this application into the Maritime Operations Center (COMAR) has been a vital asset to the Portuguese Navy. However, this only presents high confidence level in cases that are similar to those of the fishing vessel ANA DA QUINTA (big distance to coast line and a large transmission delay). Therefore, this work intends to improve the ships’ classification, considering other risk variables, such as METOC conditions in the operation area, number of transmitted signals in the past synoptic period, vessels’ state, probability of an accident in a certain area as well as proficiency of the crew members, giving the operator the possibility of assigning values to these two last parameters.
Description
Keywords
Salvaguarda da vida no mar, aplicação informática, antecipação, risco classificação de embarcações. Safeguard of life at sea, computer application, anticipation, risk, ships’ classification.
