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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A sinistralidade rodoviária contribui de modo significativo para o número mortes
que ocorrem anualmente, em Portugal. Associada ao factor humano, a velocidade
excessiva e/ou inadequada é apontada como a causa que mais se evidencia na ocorrência
de acidentes rodoviários, estando também relacionada com a gravidade das suas
consequências. Inúmeros estudos, apontam para o facto do controlo de velocidade
contribuir decisivamente para a diminuição dos índices de sinistralidade rodoviária, pelo
que nos propusemos realizar a presente Dissertação com o objectivo de verificar o impacto
que esse controle pode ter. Pretendeu-se, através da análise de dados referentes à
sinistralidade registada, pela Divisão de Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa,
nas Avenidas de Ceuta, das Descobertas e Infante D. Henrique, na cidade de Lisboa, no
período de 2005 a 2009, verificar o impacto dos radares fixos, instalados no ano de 2007,
na sinistralidade ocorrida naquelas artérias.
A análise dos dados envolveu essencialmente a utilização de estatísticas descritivas,
nomeadamente frequências absolutas e frequências relativas, recorrendo para isso ao
programa de tratamento estatístico, Statistical Package for the Social Sciences, na versão
18.0.0. Dos resultados obtidos, o nosso estudo permite-nos concluir que houve uma
redução significativa da sinistralidade registada e uma alteração comportamental dos
condutores relativamente à velocidade por eles praticada.
Entendemos que o controlo efectivo da velocidade poderá contribuir de forma
significativa para a melhoria da segurança rodoviária.
The road accident rate contributes a significant proportion to the number of deaths that occur annually in Portugal. Associated with the human factor, speed and / or inappropriate use is identified as the most evident cause in the occurrence of road accidents. High speed is also related with the severity of the consequences. Numerous studies point to the fact that the speed control contributes decisively to reduce the rates of road accidents so we propose, for this dissertation, to ascertain the impact that this control may have. It was intended, by analyzing data on accidents registered by the «Divisão de Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa», in the Avenues of «Ceuta», «das Descobertas» e «Infante D. Henrique», in Lisbon, in the period 2005 to 2009, to investigate the impact of fixed cameras, installed in 2007, on accident occurred in those arteries. Data analysis involved mainly the use of descriptive statistics, including absolute frequencies and relative frequencies, making use of the statistical program Statistical Package for the Social Sciences, version 18.0.0. From our results, our study allows us to conclude that there was a significant reduction in accidents and reported behavioral change on the speed practiced by drivers. We believe that effective control of speed may contribute significantly to the improvement of road safety.
The road accident rate contributes a significant proportion to the number of deaths that occur annually in Portugal. Associated with the human factor, speed and / or inappropriate use is identified as the most evident cause in the occurrence of road accidents. High speed is also related with the severity of the consequences. Numerous studies point to the fact that the speed control contributes decisively to reduce the rates of road accidents so we propose, for this dissertation, to ascertain the impact that this control may have. It was intended, by analyzing data on accidents registered by the «Divisão de Trânsito do Comando Metropolitano de Lisboa», in the Avenues of «Ceuta», «das Descobertas» e «Infante D. Henrique», in Lisbon, in the period 2005 to 2009, to investigate the impact of fixed cameras, installed in 2007, on accident occurred in those arteries. Data analysis involved mainly the use of descriptive statistics, including absolute frequencies and relative frequencies, making use of the statistical program Statistical Package for the Social Sciences, version 18.0.0. From our results, our study allows us to conclude that there was a significant reduction in accidents and reported behavioral change on the speed practiced by drivers. We believe that effective control of speed may contribute significantly to the improvement of road safety.
Description
Keywords
Polícia de Segurança Pública Sinistralidade Rodoviária Velocidade Gestão e Fiscalização de Velocidade Radares Fixos
