Repository logo
 
Publication

O Envolvimento do Pai na Educação pré-escolar dos Filhos

dc.contributor.advisorFreitas, Ana Cristina
dc.contributor.authorSilva, Mónica
dc.date.accessioned2020-02-10T18:15:22Z
dc.date.available2020-02-10T18:15:22Z
dc.date.issued2019-06-05
dc.description.abstractO papel do pai na educação dos seus filhos tem-se desviado cada vez mais do paradigma tradicional, o do sustento económico, para se tornar cada vez mais ativo, envolvente e empenhado em todas as dimensões da vida da criança, incluindo aquelas que habitualmente eram asseguradas pela mãe, como os cuidados. O presente estudo centra-se no papel do pai num dos contextos de vida da criança essencial à sua aprendizagem e desenvolvimento, o da Educação Pré-escolar (EPE). A literatura estabelece que a autoeficácia parental funciona como um preditor do envolvimento do pai na educação dos filhos. Foi definida a hipótese de que a autoeficácia parental, i.e. as crenças do pai quanto à eficácia das suas ações parentais, exerce uma influência positiva sobre o envolvimento na EPE dos filhos, através do seu envolvimento nos cuidados e na brincadeira dos filhos, ou seja, nos comportamentos de base segura. Desenhou-se um estudo transversal e inquiriu-se por questionário uma amostra de conveniência composta por 206 pais de crianças que frequentavam a EPE em 7 Jardins-de-Infância da região de Lisboa. Confirmou-se no estudo a hipótese de investigação, pois identificou-se um efeito mediador completo exercido por ambas as dimensões dos comportamentos de base segura, embora mais forte no envolvimento em atividades práticas do que nas atividades lúdicas. Assim, os resultados sugerem que uma autoeficácia positiva do pai, por si só, não garante a sua participação na Educação Pré-Escolar dos seus filhos, mas apenas quando existe um envolvimento em atividades diárias, relacionadas com as brincadeiras e com os cuidados. São resultados consistentes com a noção de que o envolvimento do pai na vida quotidiana do seu filho incrementa a motivação e a confiança prévias nas suas ações parentais, aumentando a probabilidade de um envolvimento mais profundo e alargado na vida do seu filho, incluindo no contexto da Educação Pré-Escolar.pt_PT
dc.description.abstractThe fathers' role in the child’s education has been changing, from the traditional parental paradigm based on economic sustenance to a more active and engaging role in the child’s daily life, including in activities usually under the mothers' responsibility, as caregiving. Preschool education constitutes an important and decisive context in the child’s learning and development and there is a consensus in literature on the benefits of a close and collaborative relationship between parents and school. The present study focuses the fathers' involvement in the pre-school education (EPE). Previous studies posit that the father's beliefs about the effectiveness of his parenting actions – parental self-efficacy - predicts his involvement in the child' education. We formulated the hypothesis that such relationship is also true for the fathers' involvement in the EPE, but when mediated by safe based-behaviors, namely by the fathers' involvement in daily practical (caregiving) and ludic activities. To test the hypothesis, we designed a cross-sectional study and inquired a convenience sample of 206 parents of children attending EPE programs in seven Portuguese kindergartens. The results confirmed the hypothesis, and we found a significative and complete mediating effect exerted by both safe-based behaviors in the relationship between parent self-efficacy and involvement in the EPE. Thus, the results suggest that the fathers’ parental self-efficacy, by itself, does not influence his participation in the child's EPE, only when he is involved in daily activities as caregiving and playing. These results are consistent with the current knowledge that the involvement in the child’s daily routine enhances the fathers' prior motivation and confidence in his parenting actions, increasing the probability of expanding his role and engage in other tasks qualitatively different, such in the context of Pre-School Education (e.g. attending meetings and participating in class activities). Our results enhance the importance of an early fathers’ involvement in the child’s education, both in caregiving and playing, before preschool age. That will increase the fathers’ self-efficacy in his parenting actions, which in turn will lead to a deeper and enlarged involvement in the child’s daily life, including in the EPE context.pt_PT
dc.identifier.tid202437760
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/31285
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectEducação Pré-Escolar, autoeficácia parental, envolvimento do pai na Educação Pré-Escolar, comportamentos de base segura.pt_PT
dc.subjectPreschool education, parental self-efficacy, father`s involvement in preschool education, secure-base behaviors.pt_PT
dc.titleO Envolvimento do Pai na Educação pré-escolar dos Filhospt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorInstituto Superior de Educação e Ciências

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Mónica Silva.pdf
Size:
549.81 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: