Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

As representações dos pais face à inclusão de alunos com NEE no 1ºCiclo Ensino Básico

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

O presente trabalho foi baseado no tema As Representações dos Pais Face à Inclusão de Alunos com Necessidades Educativas Especiais no 1º Ciclo Ensino Básico, que frequentaram a Escola Básica1/Jardim de Infância Quinta da Medideira, do Agrupamento Pedro Eanes Lobato no concelho do Seixal, distrito de Setúbal, no ano letivo 2011/2012. Este trabalho teve como objetivo conhecer a opinião dos pais face à Inclusão de alunos com NEE no 1º Ciclo Ensino Básico, com o propósito de contribuir para uma reflexão e melhoria da inclusão na cultura de escola. O trabalho foi apresentado em duas partes distintas, a primeira parte, o Marco Teórico, onde realizámos uma revisão da literatura relacionada com o tema do estudo e a segunda parte, o Marco Metodológico, onde foi solicitado através de um questionário, a opinião dos pais cujos filhos recebem na sala de aula, alunos com Necessidades Educativas Especiais que frequentam a Unidade Ensino Estruturado. Através dos resultados obtidos, concluímos que a maioria dos pais dos alunos sem NEE concorda com a inclusão de crianças com NEE nas turmas do ensino básico, mas não se encontram suficientemente informados sobre as práticas de inclusão, propondo à escola a divulgação desta temática
The following paper explores parents' thoughts on the inclusion of students with Special Educational Needs in regular classrooms. This study was based on the attending students of Seixal's primary school during the school year of 2011/2012. This research aims at perceiving parents' opinion about the inclusion of the referred children in regular classrooms. Our purpose is to contribute to a reflection so that it may lead to an improvement regarding the inclusion of these children in school community. Our paper is divided into two different parts: one, the Theoretical landmark, where we carried out a revision of the literature connected with the research subject. The other, the Methodological Landmark, where it was asked in a questionnaire the parents' opinion on the children that are received in regular classrooms: students with Educational Special Needs that attend the Structured Teaching Unity. With the obtained results, we thus conclude that most parents agree with the inclusion of children with Special Educational Needs in regular classrooms. Parents also say that they are not sufficiently informed about inclusion practices and thus request that the school provide more information about this subject.

Description

Keywords

Inclusão Pais Alunos com NEE Cultura de Escola Parents School Community Students with Special Educational Needs,

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue