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Support and training of family caregivers: Nursing intervention program

dc.contributor.authorMelo, Ricardo
dc.contributor.authorRua, Marília
dc.contributor.authorSantos, Célia
dc.date.accessioned2020-09-25T11:12:54Z
dc.date.available2020-09-25T11:12:54Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractIntroduction: With an aging population and improvements in health care, there is an increase in the number of dependents who require more support to meet their needs. Family caregivers (FC) are essential to guarantee continuity of care, even though it is an exhausting process with consequences for their health. A properly structured nursing intervention program (NIP) is shown to be important in this context. Objective: To develop and implement a NIP to support and train the FC of dependent people. Methods: An integrative literature review (ILR) was conducted to identify the main caregiver needs. Afterwards, a NIP was structured in the areas of emotional and instrumental support. It was then validated by experts in the field using the Delphi technique. This was implemented and evaluated, using a quasi-experimental study, with a pre and post intervention evaluation. Results: From the ILR, 21 articles were stood out for highlighting the main needs manifested by FC. Through the Delphi technique an NIP was obtained with 93 nursing interventions. Its implementation led to a general improvement in the FC’s state of health, a reduction of the overload manifested and a greater use of coping strategies. Conclusions: Structured and contextualized nursing interventions, directed to supporting and empowering FC, facilitate the transition to this role with an impact on their health and the care provided.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: Com o envelhecimento populacional e melhoria dos cuidados de saúde, constata-se um aumento de pessoas dependentes que requerem maior apoio para a satisfação das suas necessidades. O cuidador familiar (CF) é fundamental para garantir a continuidade de cuidados, apesar de ser um processo desgastante e com consequências na saúde. Um programa de intervenção de enfermagem (PIE), devidamente estruturado, revela-se importante neste contexto. Objetivo: Desenvolver e implementar um PIE de apoio e capacitação aos CF de pessoas dependentes. Métodos: Foi realizada uma revisão integrativa da literatura (RIL) que permitiu evidenciar as principais necessidades cuidadores. Depois foi estruturado um PIE, nos domínios do apoio emocional e instrumental, validado por peritos da área, com recurso à técnica de Delphi. Este foi implementado e avaliado, com recurso a um estudo quase experimental, com avaliação pré e pós intervenção. Resultados: Da RIL evidenciaram-se 21 artigos, que destacaram as principais necessidades manifestadas pelos CF. Da técnica de Delphi obteve-se um PIE com 93 intervenções de enfermagem. Da sua implementação, obteve-se uma melhoria geral do estado de saúde do CF, uma diminuição da sobrecarga manifestada e um maior recurso a estratégias de coping. Conclusões: Intervenções de Enfermagem estruturadas e contextualizadas, direcionadas para o apoio e capacitação dos CF, são facilitadoras da transição para este papel, com impacto na sua saúde e nos cuidados prestados.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMillenium. 2018; 2(5): 73-80pt_PT
dc.identifier.doi10.29352/mill0205.07.00171pt_PT
dc.identifier.eissn1647-662X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/33429
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Viseupt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/13729pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectFamily Caregiverspt_PT
dc.subjectIntervention Programmept_PT
dc.subjectNeedspt_PT
dc.subjectDependencypt_PT
dc.titleSupport and training of family caregivers: Nursing intervention programpt_PT
dc.title.alternativeApoio e capacitação dos cuidadores familiares: Programa de intervenção de enfermagempt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage80pt_PT
oaire.citation.issue05pt_PT
oaire.citation.startPage73pt_PT
oaire.citation.titleMillenium - Journal of Education, Technologies, and Healthpt_PT
person.familyNamede Brito Santos
person.givenNameCélia Samarina Vilaça
person.identifier.ciencia-id1614-EEF7-E4FF
person.identifier.orcid0000-0001-9198-2668
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication25ef6764-cdab-4ace-bd8d-a2ef569c5444
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