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Complexity of practical work in Portuguese primary science textbooks

dc.contributor.authorFerreira, Sílvia
dc.contributor.authorSaraiva, Maria Leonor da Graça
dc.date.accessioned2022-01-25T10:20:11Z
dc.date.available2022-01-25T10:20:11Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractPractical work and textbooks have an important role in primary science education. This study analyses the complexity of practical work in Portuguese primary science textbooks. The level of complexity was appreciated by the level of conceptual demand of practical work, as given by the type of practical work, the complexity of scientific knowledge, the complexity of cognitive skills and the degree of relation between theory and practice. The explicitness of practical work was also analysed. The study followed an approach that combines quantitative and qualitative methods of analysis and a total of 176 units of analysis were evaluated from six science textbooks, chosen among the most selected in Portuguese primary schools. The results showed that textbooks evidence a tendency towards a low level of conceptual demand of practical work, considering the proposals for practical activities and the related evaluation questions. Practical activities, mainly focused on practical exercises and illustrative experiences, tend to mobilize scientific knowledge and cognitive skills of a low level of complexity and point out to an apparent relation between theory and practice. The evaluation questions present a lower level of conceptual demand. The results also showed a weak concern with the explicitness of the practical work. However, findings also indicated that there are differences between the textbooks.pt_PT
dc.description.abstractO trabalho prático e os manuais escolares desempenham um importante papel no ensino das ciências do 1.º ciclo do ensino básico. Este estudo analisa a complexidade do trabalho prático em manuais escolares de ciências do 1.º ciclo português. O nível de complexidade foi apreciado através do nível de exigência conceptual do trabalho prático, que considerou o tipo de trabalho prático, a complexidade do conhecimento científico, a complexidade das capacidades cognitivas e o grau de relação entre a teoria e a prática. A explicitação do trabalho prático também foi analisada. O estudo seguiu uma abordagem que combina métodos de análise quantitativos e qualitativos. Foram avaliadas 176 unidades de análise de seis manuais escolares, escolhidos de entre os mais adotados nas escolas portuguesas. Os resultados mostram que os manuais tendem a evidenciar um baixo nível de exigência conceptual do trabalho prático, quando analisado em função das propostas de atividades práticas e das respetivas questões de avaliação. As atividades práticas, sobretudo focadas em exercícios práticos e experiências de verificação, tendem a mobilizar conhecimento científico e capacidades cognitivas de baixo nível de complexidade e apontam para uma aparente relação entre teoria e prática. As questões de avaliação apresentam um nível de exigência conceptual inferior. Os resultados também evidenciam uma fraca preocupação com a explicitação do trabalho prático. No entanto, os resultados indicam ainda que existem diferenças entre os manuais escolares.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationFerreira, S., & Saraiva, S. (2021). Complexity of practical work in Portuguese primary science textbooks. Investigações em Ensino de Ciências, 26(3), 281-297pt_PT
dc.identifier.doi10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p281pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/38974
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectConceptual demandpt_PT
dc.subjectPractical workpt_PT
dc.subjectPrimary schoolpt_PT
dc.subjectTextbook analysispt_PT
dc.subjectExigência conceptualpt_PT
dc.subjectTrabalho práticopt_PT
dc.subject1º ciclo do ensino básicopt_PT
dc.subjectAnálise de manuais escolarespt_PT
dc.titleComplexity of practical work in Portuguese primary science textbookspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage297pt_PT
oaire.citation.startPage281pt_PT
person.familyNamedos Reis Ferreira
person.givenNameSílvia Cristina
person.identifier.ciencia-idBC13-C269-F3EE
person.identifier.ciencia-idD916-BD0C-0017
person.identifier.orcid0000-0003-0646-1601
person.identifier.orcid0000-0002-8040-1351
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication02ce0777-eeee-4862-8f47-4b5e1c9da599
relation.isAuthorOfPublication6cbeef09-5cee-4917-aed9-a81410858a00
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