Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

How can a healthy brunch with a storytelling game contribute to mitigate the generation gap? Redefining the sociability of food

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
2023.04.029.pdf6.35 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

How can a healthy brunch with a storytelling game experience contribute to mitigate the generation gap? The importance of this issue lies in the fact that it seeks to discover new meanings for food. At the same time, it aims to mitigate a problem with which contemporary Western societies grapple with no solution in sight: the generation gap. Methodologically it is a mixed investigation that used mainly qualitative methods. The investigation process was conceived in two significant moments. In the first, which corresponds to a theoretical phase, a literature review about food, generation gap, gamification and digital storytelling was carried out. The second phase is empirical and encompassed the creation and experimentation of a food experience based on an innovation in a vegetarian brunch concept. The innovation of this project is related to the creation of an experience designed to, in some way, contribute to mitigate the problem of the generation gap, bringing together elderly (born from 1927 to 1961) and millennials (born from 1981 to 2000) individuals in a brunch meal, during which a game promotes and streamlines the interaction between the participants; if we still consider that this kind of initiative is scarce, On the other hand, if we still consider this kind of initiative is scarce, the relevance of such projects becomes even more evident. The experience made it possible to verify that the game, played around a meal, allowed the participants to break the ice, motivated by the apparent absence of affinities, making possible to overcome, with relative ease, the habitual circumstantial conversation. The game experience, which challenged the participants to "think", "share", "talk", "hear", "taste" and "have fun", allowed the participants to tell and listen to micro-stories related to the memories and daily experiences of each participant, allowing each of them to access the personal universe of others. We all like stories and have hidden, untold stories. Therefore, they can efficiently serve as a bridge between different groups, cultures or generations, specially through eating together. Based on the literature review and individual research, it was possible to verify that, since the generation gap is a wicked problem to solve, it is desirable to develop projects that create opportunities for contact and significant interactions between different generations.
De que forma a experiência de um brunch saudável com um jogo de storytelling pode contribuir mitigar a divisão geracional (generation gap)? A importância desta questão reside no facto de se procurar descobrir novos sentidos para a comida, enquanto, ao mesmo tempo,se procura mitigar um problema com que as sociedades contemporâneas ocidentais se debatem sem solução à vista: a divisão geracional . Metodologicamente é uma investigação mista que recorreu sobretudo a métodos qualitativos. O processo de investigação foi concebido em dois grandes momentos. No primeiro, uma fase teórica, foi realizada uma revisão da literatura sobre alimentação, a divisão geracional, gamificação e digital storytelling. A segunda fase é empírica e englobou a criação e experimentação de uma food experience a partir de uma inovação no conceito de um brunch vegetariano, da qual foi feita uma simulação, entre outras técnicas. A inovação relacionou-se com o facto de se criar uma experiência concebida para, de alguma forma, contribuir para atenuar o problema do generation gap, juntando jovens e seniores numa refeição de brunch, durante a qual um jogo de digital storytelling contribuía para dinamizar a interação entre os vários participantes. Por outro lado, atendendo ao facto de a existência de iniciativas desta natureza serem muito escassas, torna-se ainda mais evidente a relevância de projetos orientados para esta preocupação. A experiência possibilitou verificar que o jogo, realizado em torno de uma refeição, permitia aos participantes quebrar o gelo, motivados pela aparente ausência de afinidades, possibilitando superar, com relativa facilidade, a habitual conversa de circunstância. A experiência do jogo, que desafiou os participantes a "pensar", "compartilhar", "falar", "ouvir", "saborear" e a "diverter-se", permitiu contar e ouvir micro-histórias relacionadas com memórias e vivências quotidianas de cada participante, permitindo que cada um acedesse ao universo pessoal dos demais. Todos nós gostamos de histórias e muitas estão por contar. Portanto, podem servir como uma ponte entre diferentes grupos, culturas ou gerações, especialmente juntando-se à mesade uma refeição. Com base na revisão da literatura bem como na pesquisa individual efetuada foi possível verificar que, sendo a divisão geracional um problema muito complexo e de difícil resolução (wicked problem), é desejável que se desenvolvam projetos que criem oportunidades de contacto e de interações significativas entre as diferentes gerações.

Description

Keywords

Food Brunch Generation gap Games Digital storytelling Comida Jogos

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue