Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

De Macau a Vicente

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Dissertacao_Andre Guerra.pdf7.82 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Depois de consolidado o seu território continental, Portugal desde o século XIV procurou expandir o seu território além-fronteiras. Foram inúmeros e de várias áreas os portugueses que divulgaram o nome de Portugal lá fora, por muitos cabos e tormentas que tivessem de dobrar. Esta dissertação versará sobre um deles, não com o objetivo de ser um estudo monográfico, mas sim uma forma diferente de dar a conhecer a pessoa e a sua obra. Com obras construídas em Lisboa, Funchal, Goa e Macau, o arquiteto Manuel Vicente é um “aluno do oriente”, que desde cedo desenvolveu uma intensa atividade em Macau, principalmente a partir dos anos 60, onde em conjunto com outros arquitetos como por exemplo Chorão Ramalho ou mais tarde Natália Gomes desenvolveu projetos notáveis, com características fortes e de linguagem pessoal. Manuel Vicente era um arquiteto vanguardista. Com facilidade respondia às necessidades do projeto, preocupando-se com o enquadramento com a cidade, com a estética ou até mesmo com os destinatários do projeto e suas problemáticas, trouxe com ele e para a arquitetura uma nova forma de pensar, quebrou com os modelos arquitetónicos da altura, demarcando-se em relação a outros arquitetos. A incidência em Macau é uma constante, pois é lá que grande parte de sua obra foi construída, juntando-se assim a um dos legados mais significativos da cultura portuguesa além-fronteiras, que atualmente se encontra a desaparecer. As décadas de 60, 70 e 80 do século passado, são os anos mais marcantes da obra de Manuel Vicente em Macau. É nos anos 60 que se assiste ao grande crescimento e expansão urbanística, territorial e de equipamentos, a cujos programas Manuel Vicente deu forma. Os anos 80 ficaram ainda marcados, para além da criação de infraestruturas, pela recuperação de património, como é o caso do edifício TDM – Televisão de Macau. Já nos anos 90 verifica-se uma dimensão mais ampla na criação de projetos.
After having strengthened its continental territory, from the 14th century on, Portugal successfully managed to expand its territory beyond its borders. There were endless Portuguese remarkable people with different academic skills and qualifications, who did take, spread and made the name of Portugal become known abroad, no matter which or how many hardships they had to face and overcome. This dissertation of mine is going to focus on one of these men, not in order to be a monographic study, but having in mind and aiming at making both the man and his work known, in a different approach. With works built in Lisbon, Funchal, Goa and Macau, the architect Manuel Vicente is a so-called “learner of the East”, who soon played a very important and prominent role in his area in Macau, mainly from the 60s on, where together with other architects like Chorão Ramalho or even later Natália Gomes, developed remarkable projects depicting strong features pointing out a very personal and unique architectural language. Manuel Vicente was undoubtedly an avant-garde architect. He could easily find an answer to all needs of a project always taking into account and concerned with its frame in society, never forgetting the aesthetics or even the citizens and their problems as well, he was able to bring a new way of thinking to architecture, he managed to break with the architectural models at the time, this way standing out and imposing himself in the architectural scene. The focus on Macau is a constant, once it’s there that most of his work was built, thus joining one of the most striking legacies of the Portuguese culture overseas, which is nowadays disappearing. The 60s, 70s and 80s of the last century are undoubtedly the most remarkable years of Manuel Vicente’s work in Macau. It’s in the 60s that there is a “boom” in growth, urban expansion, land, equipments, whose projects Manuel Vicente was responsible for. The 80’s were still marked, besides the creation of infrastructures, by recovery of patrimony, such the TDM building – Television of Macau. In the 90’s there is a wider dimension as far as creating projects is concerned.

Description

Keywords

Manuel Vicente Vida e Obra Pós-modernismo Portugal Macau Arquitetura Portuguesa Postmodernism Portuguese Architecture

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue