Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Lisbon public parks: Development of real-world user scenarios

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

A população mundial está a aumentar. Até 2030, a população mundial poderá atingir 8,6 mil milhões de pessoas. Nos dias que correm, cerca de 53,9% da população mundial reside em cidades. Até 2050 a previsão é que este número aumente para 68,4%. Ao mesmo tempo, prevê-se que a percentagem de pessoas com mais de 60 anos aumente de 12% para 22%, e que em países este número atinja 33%. Diversos estudos referem a importância que parques públicos e espaços verdes têm na contribuição para uma maior qualidade de vida e bem-estar. O principal objetivo desta Tese é compreender que tipo de problemas existem nos parques públicos de Lisboa e perceber como o design pode melhorar a experiência do utilizador nos parques públicos de Lisboa. Esta Tese está dividida em seis capítulos: Introdução, Estado da arte, Metodologia de investigação, Discussão, Cenários reais de utilizador e Conclusão. Os resultados deste trabalho reforçam a importância da utilização de metodologias de Design Thinking e Design participativo na reflexão e/ou reformulação de parques públicos. Além disso, este trabalho destaca a importância de entender o verdadeiro utilizador, visto que soluções não são universais e precisam ser pensadas de acordo com a localização de cada parque. Esta Tese pretende inspirar novas ideias de investigação, através da identificação de lacunas no conhecimento. Questões abertas e desafiantes sobre novas soluções para parques públicos são propostas e identificadas para trabalhos futuros, abrindo espaço para pensar em novas soluções que possam contribuir para futuros parques públicos “inteligentes”.
The global population is growing. By 2030, the world population will reach 8.6 billion people. Nowadays, about 53.9% of the world's population resides in cities, and by 2050, the percentage is expected to rise to 68.4%. At the same time, the percentage of people over 60 is expected to rise from 12% to 22%, and 33% residing in developed countries. Studies have shown that public parks and green spaces can contribute to a higher quality of life and well being. The main purpose of this study is to understand the type of problems exist in Lisbon public parks and to speculate how design and technology could improve the user experience at Lisbon public parks. The thesis is divided into six chapters: Introduction, State of the Art, Research Methodology, Discussion, Real-world user scenarios, and Conclusion. The findings of this study underscore the significance of incorporating Design Thinking and participatory Design approaches when conceptualizing or revitalizing public parks. Additionally, this research underscores the necessity of comprehending the specific park user demographic, as solutions cannot be one-size-fits-all and must be tailored to the park's unique context. The thesis aims to stimulate fresh avenues of research by pinpointing knowledge gaps. It presents forward-looking and formidable challenges in the realm of innovative public park solutions for future exploration. This paves the way for contemplating novel approaches that can contribute to the evolution of “smart” public parks in the future.

Description

Keywords

Urban green spaces Design thinking Real-world user scenarios Public park problems Smart outdoors Speculative design Participatory design

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License