Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

APPROPRIATION ART. A PROPÓSITO DO QUE PODEREMOS DESIGNAR COMO APROPRIAÇÕES PARADAMNATIVAS

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Num ensaio de 1992 Benjamin Buchloh considerou o famoso Erased De Kooning Drawing (1953) de Robert Rauschenberg como o primeiro gesto inaugurador, e emblema, do acto apropriacionista pós-moderno. Pela nossa parte, entendemos que o seu gesto deve ser distinguido das práticas apropriacionistas correntes, e propomos neste artigo o conceito de apropriação paradamnativa para classificá-lo, assim como a outros gestos posteriores, de outros artistas, que podem invocar o seu exemplo, e que analisamos no seguimento. Antes dessa análise, fazemos uma introdução ao aparecimento e desenvolvimento da Appropriation Art, surgida no contexto do denominado pós-modernismo, além de invocarmos alguns antecedentes históricos desta prática artística; ainda, por necessidade de contextualizar o conceito que introduzimos, e a análise sequente, abordamos as origens e o emprego da locução latina damnatio memoriae, desde a antiga civilização romana até às políticas modernas e contemporâneas. In a 1992 essay, Benjamin Buchloh considered Robert Rauschenberg's famous Erased De Kooning Drawing (1953) to be the first inaugurating gesture and emblem of the postmodern appropriationist act. For our part, we believe that his gesture should be distinguished from current appropriationist practices, and in this article we propose the concept of fordamnative appropriation to classify it, as well as other subsequent gestures by other artists who can invoke his example, and which we analyse below. Before this analysis, we will introduce the emergence and development of Appropriation Art, which arose in the context of what is known as postmodernism, as well as mentioning some of the historical antecedents of this artistic practice; in addition, in order to contextualise the concept we have introduced and the analysis that follows, we address the origins and use of the Latin phrase damnatio memoriae, from ancient Roman civilisation to modern and contemporary politics.

Description

Keywords

Apropriação; Appropriation Art; Apropriação paradamnativa; Damnatio memoriae

Citation

Trindade, Carlos Alberto de Matos (2023). APPROPRIATION ART. A PROPÓSITO DO QUE PODEREMOS DESIGNAR COMO APROPRIAÇÕES PARADAMNATIVAS. European Review of Artistic Studies, vol. 14, nº 2, pp. 105-137.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

ERAS -EUROPEAN REVIEW OF ARTISTIC STUDIES

Altmetrics