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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Por forma a acompanhar as rápidas alterações que são produzidas no mercado é
condição necessária para obter sucesso e diferenciação estratégica o modo como está
preparada a infraestrutura de Tecnologias de Informação (TI).
Uma das possibilidades para as empresas terem uma infraestrutura de TI preparada
para receber estes desafios é um conjunto de boas práticas que constam na literatura da
Information Technology Infrastructure Library 2011 (ITIL). Esta permite através da sua
implementação nas organizações a redução de custos, melhoria da produtividade e uma
qualidade sempre ajustada às expectativas do cliente.
Como objetivos deste estudo de caso temos a descrição da importância da framework
ITIL 2011 na prestação de serviços de TI, ao nível de gestão de Ciclo de Vida Aplicacional
(CVA), promovendo assim a criação de valor e a satisfação dos clientes de TI. Pretende-se
efetuar uma exposição do benefício da adoção de boas práticas do ITIL no auxílio à gestão
do ciclo de vida de aplicações em plataformas distribuídas e o que muda com a introdução
desta nos seus processos de negócio, o nível de produtividade e qualidade, comparando
resultados antes e aquando a implementação das boas práticas ITIL nas promoções de
versões das aplicações entre os vários ambientes, assim como uma análise à gestão do risco
pertencente a este processo.
Após ter sido definido e delimitado o tema do estudo de caso alvo deste projeto, a
metodologia utilizada para a sua elaboração centrou-se numa primeira fase na recolha do
material para efetuar o estudo, da análise e de tratamento deste. Seguiu-se a elaboração do
estudo de caso, retiradas as conclusões e idealizadas perspetivas de trabalho futuro.
Procurou-se sempre uma contínua atualização da literatura utilizada para a elaboração
deste relatório de projeto.
Como principais conclusões, verifica-se um maior controlo sobre alterações e
entregas existente no ciclo de vida das aplicações e plataformas, assim como uma melhor
gestão do risco envolvido proveniente da automatização de processos e redução de custos
inerentes às operações.
Abstract:In order to follow the fast pace of market changes through strategic differentiation and to become successful, it’s important how the infrastructure of IT it's built. What makes possible organizations to have IT infrastructure prepared to receive these challenges are a set of guidelines from ITIL 2011 framework. This framework allows through implementation, cost reduction, improved productivity always taking into account the customer expectation. The goals expected in this case study of implementing ITIL 2011 framework increase productivity, quality, risk management and delivering services by adding value to the process and meet customer expectations. By analyzing the use of ITIL guidelines applied to the application life cycle management on distributed platforms and reading the changes performed to the business processes. Comparing the results after ITIL framework has been implemented with existing ones in the past, performance keys like productivity level, quality, and risk management are measured. After the subject/objective of this case study is defined, the used methodology to make the case study it's focused on the first phase on collecting information and analysis about the current situation (As-Is). In this case study conclusions are made and future improvements are suggested. The literature used in this case study was the available information at the moment. The main conclusions of this case study are improved control of changes and delivery over the application life cycle management, less risk involved because process automation reduces the risk inherent to the change procedure and cost reduction because less resources are used.
Abstract:In order to follow the fast pace of market changes through strategic differentiation and to become successful, it’s important how the infrastructure of IT it's built. What makes possible organizations to have IT infrastructure prepared to receive these challenges are a set of guidelines from ITIL 2011 framework. This framework allows through implementation, cost reduction, improved productivity always taking into account the customer expectation. The goals expected in this case study of implementing ITIL 2011 framework increase productivity, quality, risk management and delivering services by adding value to the process and meet customer expectations. By analyzing the use of ITIL guidelines applied to the application life cycle management on distributed platforms and reading the changes performed to the business processes. Comparing the results after ITIL framework has been implemented with existing ones in the past, performance keys like productivity level, quality, and risk management are measured. After the subject/objective of this case study is defined, the used methodology to make the case study it's focused on the first phase on collecting information and analysis about the current situation (As-Is). In this case study conclusions are made and future improvements are suggested. The literature used in this case study was the available information at the moment. The main conclusions of this case study are improved control of changes and delivery over the application life cycle management, less risk involved because process automation reduces the risk inherent to the change procedure and cost reduction because less resources are used.
Description
Projeto apresentado para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau
de
Mestre em Sistemas de Informação Organizacionais
Keywords
Sistemas de Informação Information Technology Infrastructure Library Gestão de Serviços de TI Ciclo de Vida Aplicacional Information Systems Information Technology Infrastructure Library Information Technology Services Management Application Lifecycle Management
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais