Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Inovar em Tempos de Pandemia: Criação de um Curso de Inovação Pedagógica no Ensino SuperiorPublication . Marques, C. G.; Nata, Ana; Manso, António; Pestana, Hélder; Ferreira, Luis Miguel; Nunes, Maria; Santos, PauloNeste artigo descrevemos o Curso de Inovação Pedagógica desenvolvido pelo Laboratório de Inovação Pedagógica e Educação a Distância do Instituto Politécnico de Tomar (LIED) que teve como ponto de partida a pandemia do coronavírus SARS-COV-2. Neste artigo, começamos por apresentar algumas reflexões relativas ao ato de ensinar a distância e da importância que as novas tecnologias tiveram na transição, com caráter de emergência, para o ensino virtual durante o período de confinamento geral de Portugal que teve início a 16 de março de 2020. Seguidamente, apresentamos os objetivos e a estrutura do Curso de Inovação Pedagógica criado pelo LIED, assim como uma análise dos resultados decorrentes da primeira edição do curso que se realizou na modalidade on-line, com sessões síncronas e assíncronas. Na parte final deste artigo, apresentamos algumas considerações finais que relacionam as novas formas de educar com o Curso de Inovação Pedagógica do LIED.
- Impact of Exergames in Women with Breast Cancer After Surgery: a Systematic ReviewPublication . Fernandes, Carla Sílvia; Baldaia, Claudia; Ferreira, Luis MiguelIn recent years, exergames have been used in healthcare, and particularly in rehabilitation, with positive results. Exergames in healthcare have a signifcant potential; however, gaps in some areas remain, including the domain of exergames post-surgery for breast cancer. This study aimed to synthesise the existing studies on exergames following surgery for breast cancer and evaluate their impact through a systematic review. A total of 8 articles published between 2015 and 2022 were selected. The search took place in January 2022 with no time limits. Altogether 209 women participated in these studies. Interventions ranged from 4 to 8 weeks. Most of the interventions took place in the late postoperative period. It was possible to observe their impact on some indicators (range of motion, pain, functionality, depression). Importantly, no negative impact was reported in any of the diferent studies. The present review concluded that exergames can be a promising intervention for rehabilitation in oncology. However, more robust studies are needed that evaluate the efectiveness of using exergames as a complement to conventional rehabilitation and to assess the degree of satisfaction, motivation, and adherence of participants.