Browsing by Issue Date, starting with "2024-05-21"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Assessing climate change and health provisions among staff in higher education institutions: A preliminary investigationPublication . Leal Filho, Walter; Dinis, M. A. P.; Lange Salvia, Amanda; Sierra, Javier; Vasconcelos, Helena; Henderson-Wilson, Claire; Diatta, Samo; Kumar, T. V. Lakshmi; Meirelles, Maria Gabriela; Carvalho, FernandaClimate change can have direct and indirect effects on human health. Direct effects can include an increase in extreme weather events, such as heatwaves and floods, as well as an increase in the spread of vector-borne and infectious diseases, which may lead to a set of health problems and diseases. Indirect effects can include changes in air quality, water availability, and food production and distribution. These changes can lead to an increase in respiratory problems, malnutrition, and increased food insecurity. There is a perceived need to investigate the extent to which Higher Education Institutions (HEIs) are engaged in efforts to foster a greater understanding of the connections between climate change and health. In this context, this preliminary investigation offers an overview of the relationships between climate change and health. By means of a survey among teaching staff and researchers at HEIs from 42 countries across all continents working on the connection between climate change and health. The study has investigated the extent to which current provisions for education and training on the connection between climate change and health are being considered and how current needs in terms of policy development, research, and training are being met. A series of case studies illustrate how universities worldwide are actively developing strategies and implementing measures to address climate change and health. The study concludes by providing specific recommendations aimed at facilitating the handling of issues related to climate change and health in a higher education context.
- Intervenção do enfermeiro na garantia de segurança do doente crítico no transporte inter-hospitalarPublication . Andrade, Márcio Filipe Mouquinho; Pedro, AdrianoPara este relatório de estágio foi traçado como objetivo geral demonstrar a aquisição e desenvolvimento de competências clínicas especializadas na área de Especialização em Enfermagem Médico-Cirúrgica na vertente da Pessoa em Situação Critica, e a definição das estratégias e atividades efetuadas para a obtenção do mesmo. O transporte Inter-hospitalar de doente critico apresenta riscos, inerentes ao próprio transporte e á condição previa do doente, pois esta pode ser afetada unicamente pelo facto de se iniciar o transporte, pelo efeito da velocidade no corpo e na estabilidade hemodinâmica. A probabilidade da existência de complicações durante o transporte é proporcional á duração do mesmo, considerando-se todos os tipos de transportes de risco com uma duração acima dos 30 minutos. Através da Metodologia de Projeto, com o suporte conceptual do Modelo teórico de Mudança para a Prática Baseada em Evidencia, construi-se um projeto de intervenção durante o estágio final com o objetivo de melhorar a segurança e a qualidade dos cuidados prestados durante o transporte Inter-hospitalar do doente critico e a uniformização das práticas. Procedeu-se a uma análise reflexiva e crítica das atividades desenvolvidas ao longo deste ciclo de estudos, fundamentando assim todo o processo de desenvolvimento e aquisição das competências comuns e especificas do Enfermeiro Especialista em Enfermagem Médico-Cirúrgica- Pessoa em Situação Crítica.