Browsing by Issue Date, starting with "2023-09-26"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Sapadores Florestais - O funcionamento, a gestão da equipa e a produtividadePublication . Morgado, David Emanuel Gonçalves; Gaspar, José de JesusNo que concerne aos sapadores florestais e as equipas de sapadores florestais, foi elaborado em 1999 o Programa de Sapadores Florestais, neste mesmo ano ocorre a criação das primeiras equipas de sapadores florestais, algumas presentes até a atualidade.O primeiro capítulo é dedicado ao programa de sapadores florestais, o qual apresenta uma elevada importância, por ter sido através deste que foram criadas as primeiras equipas de sapadores. Neste sentido, é efetuada uma caracterização do sapador florestal, retratando o perfil, as condições de trabalho dos sapadores florestais na atualidade, bem como a formação e o tipo de material que utilizam na sua profissão. Neste capítulo é igualmente apresentada a evolução a localização das equipas e sapadores desde a criação em 1999 até 2021, bem como a importância da atividade dos sapadores florestais, onde são descritos os pontos fulcrais para o sector florestal onde estas equipas atuam. Terminado o capítulo com a referência ao funcionamento das eSF e o qual apresenta uma elevada importância para a sobrevivência das equipas. Segue-se o segundo capítulo, onde é efetuada uma caraterização quer do serviço público quer do serviço normal que as eSF efetuam durante o ano, assim como são caracterizadas as duas grandes subcategorias que integram estes dois tipos de serviço. Por último neste capítulo é dado a conhecer o desempenho das eSF desde 2011 até 2021.O terceiro capítulo é relativo à área em estudo, no qual é produzida uma caracterização geográfica do concelho de Arganil, bem como uma caracterização do concelho ao nível florestal. O quarto capítulo é dedicado a uma análise do tempo despendido e da área intervencionada por parte da eSF do concelho de Arganil em comparação com o estipulado no plano de atividades durante os 110 dias de serviço público. O quinto capítulo é destinado à descrição dos encargos e aos ganhos que a entidade gestora tem com a eSF. O sexto e último capítulo refere-se a uma análise SWOT.
- The link between adverse childhood experiences, emotional intelligence and alexithymia : a comparative study between a sample of offenders and the general populationPublication . Redondo, Tatiana Gonzaga; Almeida, TelmaBackground: Individuals with a history of adverse childhood experiences (ACEs) are likely to display alexithymia and are more prone to engage in criminal behaviors, Emotional intelligence (EI) also plays a significant role in aggression and criminal behavior. Objectives: This study intends to a) assess the relationship between ACEs and alexithymia; b) assess the relationship between ACEs and EI; c) to compare a sample of offenders with a sample of the general population in the variables under study. Methods: The sample comprised a general population and an offender population. This research included a sample of 245 individuals from the general and offender population, with ages ranging from 18 to 68. The participants responded to the Adverse Childhood Experiences Questionnaire (ACEs; Felitti, 1998; Portuguese version, Pinto et al., 2014), that examines various adverse experiences during childhood; the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20; Taylor et al.,1992; Portuguese version, Praceres et al., 2000), which assesses characteristics of alexithymia; and the Wong Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS; Wong & Law, 2002), which measures emotional intelligence. Results: In the first study, it was observed the offender population revealed higher scores of ACEs and TAS than the general population. In the general population were found statistically significant positive correlations between difficulty identifying feelings, emotional neglect and ACE; statistically significant positive correlations between difficulty describing feelings, and emotional neglect; statistically significant positive correlations between externally oriented thinking, emotional abuse, emotional neglect, and parental divorce; statistically significant positive correlations between emotional neglect and TAS. Within the offender population they were found statistically significant positive correlations between difficulty identifying feelings and emotional neglect; statistically significant positive correlations between difficulty identifying feelings, violence exposure, incarcerated family member and ACE; statistically significant positive correlations between alexithymia and emotional neglect. The findings indicated that individuals within the offender population obtained significantly higher scores of ACEs compared to the general population sample, as well as the total score of ACEs. Additionally, the results revealed that the offender population presents higher scores regarding alexithymia, particularly, in the externally oriented thinking dimension. In the second study, the offender population exhibited higher scores of ACEs and EI when compared to the general population. In the general population it was revealed statistically significant negative correlations between self-emotions appraisal and emotional neglect; statistically significant negative correlations between emotional abuse, physical abuse, sexual abuse, emotional neglect, and regulation of emotions; a statistically significant negative correlations were also found between physical abuse, emotional neglect and WLEIS. In the offender population it was found a statistically significant positive correlations between others’ emotions appraisal and emotional neglect. Conclusion: The findings empathize the importance of developing prevention strategies, to reduce the prevalence of ACEs in the population, both inmate and general population. Further research needs to be conducted including a wider homogeneous sample, to better understand the intricate interactions between ACEs, alexithymia, emotional intelligence and subsequent criminal behavior.
- The link between childhood experiences, mental health and substance abuse : comparative study between an offenders' sample and the general populationPublication . Pessoa, Telma Maria Galhardas; Almeida, TelmaBackground: Individuals with a history of adverse childhood experiences (ACEs) are likely to have a history of substance abuse (SA) and mental health issues and are more prone to engage in criminal behaviors. Nevertheless, despite the presence of child maltreatment, benevolent childhood experiences (BCEs) can act as a protective factor. The primary objectives of this thesis are a) to verify the relationship between adverse childhood experiences and mental health in offenders; b) to analyze the relationship between positive and adverse childhood experiences and substance use in adulthood; and c) to compare a sample of the general population and a sample of prisoners concerning the variables under study. Methods: A systematic search was conducted across five databases to identify pertinent published studies, comprising 12 studies with a sample of 29,244 participants. The second article mustered a community sample that included 134 adults between 18 and 61 years old (M = 30.07, SD = 11.65), and the offenders’ sample included 135 adults between 22 and 68 years old (M = 39.19, SD = 9.78). Results: The first study's findings indicate that individuals who encountered four or more adverse childhood experiences (ACEs) faced heightened risks of being diagnosed with mental illnesses throughout their lifetime, potentially leading to involvement in criminal activities. Neglect, verbal and physical abuse, and having a family member in incarceration were more likely to be reported by men, and women tended to report higher rates of sexual abuse and mental illness within the household. Both men and women reported similar rates of domestic violence, parental separation or divorce, emotional abuse, and substance use in the home. The second study, there is a negative correlation between substance use (SU) and illicit substance use (ISU), and multiple ACEs. However, there is a positive correlation between SU and ISU and having an incarcerated family member, as well as between BCEs and having an incarcerated family member. BCEs show a negative correlation with forms of ACEs but a positive correlation with family substance abuse. Additionally, various forms of ACEs exhibit a positive correlation with each other. Conclusion: The results enhance the significant presence of childhood adversity among individuals exhibiting deviant behavior in adulthood. It emphasizes the importance of rehabilitation and preventive programs targeting parents to create a nurturing environment. It suggests the need to investigate further the BCEs’ role in the connection between ACEs and substance abuse.
- Contributos da área das ciências para aprendizagens significativas na educação pré-escolarPublication . Duarte, Sónia; Gonçalves, Ana CristinaEste Relatório Final está dividido em duas partes distintas. A primeira parte aborda a Prática de Ensino Supervisionada (PES II) e descreve o meu percurso e experiências durante o estágio. A segunda parte apresenta o estudo intitulado "Contributos da área das Ciências para aprendizagens significativas na Educação Pré-escolar". O objetivo deste relatório é investigar e responder à seguinte questão: Quais são os benefícios da área das ciências para o desenvolvimento de aprendizagens significativas em crianças em idade pré-escolar? Para atingir esse objetivo, foi desenvolvido um projeto de intervenção durante o período da Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-escolar. Através da implementação de atividades na área das ciências, procuramos compreender os contributos para a aquisição de aprendizagens significativas em crianças de 3 a 5 anos de idade. Neste relatório, são analisadas e refletidas as planificações das atividades propostas, incluindo os objetivos e estratégias estabelecidas, assim como os dados recolhidos através da observação e avaliação do desenvolvimento dessas atividades. O objetivo é identificar como a área das ciências contribui para a aquisição de aprendizagens significativas em crianças em idade pré-escolar. Concluímos, assim, que a área das ciências e a utilização do método experimental são fatores potencializadores de aprendizagens significativas em crianças na Educação Pré-escolar.