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- Prevalence and incidence of cognitive impairment in an elder Portuguese population (65–85 years old)Publication . Pais, Ricardo; Ruano, Luís; Moreira, Carla; Carvalho, Ofélia P.; Barros, HenriqueBackground The increase in average life expectancy increases the risk of illness and frailty in the elderly, especially in the cognitive arena. This study has the objective to estimate the prevalence and incidence of cognitive impairment, in a representative sample of 65 to 85 years old followed for a mean period of 6-years. Methods Subjects aged 65–85 years (n = 586) were screened at baseline (1999–2004) to estimate the prevalence of cognitive impairment using the Mini-Mental State Examination. A total of 287 individuals with a normal MMSE at baseline were reassessed after 6.2 mean years (± 4.30 years) to evaluate the incidence of cognitive impairment, defined as scoring below the age and education-adjusted MMSE cut-off points adapted for the Portuguese population. We did not exclude Dementia. Results The baseline prevalence of cognitive impairment was 15.5% (95% CI: 12.7–18.7). Higher in women (18.9%; 95% CI: 14.9–23.3), that in men (10.4%; 95% CI: 6.7–15.1). Increased with age and was highest for participants without any schooling. The overall incidence rate was 26.97 per 1000 person-years; higher in women (33.8 per 1000 person-years) than in men (18.0 per 1000 person-years). Higher for the oldest participants and those with no schooling. Taking the standard European population, we estimated a prevalence of 16.5% and an incidence of 34.4 per 1000 person-years. Conclusion The prevalence of cognitive impairment in Portugal is within the estimated interval for the European population, and the incidence is lower than for the majority of the European countries. Women, senior and elders without education have a higher risk of cognitive impairment. In our sample, neither employment nor marital status has a significant effect on cognitive impairment.
- Os Comportamentos de Cidadania, Organizacional nos Docentes do 1º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Costa, Cláudia; Freitas, AnaO presente trabalho pretende evidenciar a importância dos Comportamentos de Cidadania Organizacional (CCO) no desempenho profissional dos professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Destaca-se a relevância da liderança e o modo como esta influencia a satisfação no trabalho e na perceção do apoio organizacional (PAO) por parte dos docentes. Na tentativa de descobrir e compreender algumas especificidades relacionadas com este tema, pretende-se com este estudo clarificar os efeitos das perceções de diferentes estilos de liderança nos CCO dos professores, de que forma interferem na atitude e desempenho de funções, nas diferentes dimensões da satisfação no trabalho e da PAO. Como principais objetivos do estudo, definiu-se a análise e compreensão dos CCO na valência do 1.º Ciclo do Ensino Básico, a influência e relação estabelecida entre as diferentes práticas de liderança no setor pedagógico, bem como, em que medida afeta o compromisso profissional, o empenho e satisfação dos professores. O quadro teórico de referência aborda os conceitos de CCO, liderança (transformacional e transacional), a satisfação com o trabalho e a perceção do apoio organizacional. No quadro metodológico participam 250 professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico de 17 escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico do concelho de Lisboa, sendo que para tal foi utilizada a técnica de amostragem de conveniência não probabilística. Foi criado um modelo de investigação, que envolveu as componentes teóricas do quadro de referência, permitindo-nos assim, identificar o estilo de liderança predominante face à satisfação e comportamentos de cidadania organizacional verificados no desempenho profissional dos docentes. Os resultados do estudo evidenciaram que a liderança transformacional influência de forma positiva e significativa a satisfação profissional e o aumento dos comportamentos de cidadania organizacional.