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- Quality of Life and characterization of patients with atopic dermatitis in Portugal - QUADEP studyPublication . Carvalho, D; Aguiar, P; Mendes-Bastos, P; Palma-Carlos, A; Freitas, J; Ferrinho, POBJECTIVES: To investigate the quality of life (QoL) and to characterize patients with atopic dermatitis (AD) in Portugal. METHODS: This was a cross-sectional study, including patients with AD and other eczemas. Skindex-29, Skindex-teen and Childhood Atopic Dermatitis Impact Scale (CADIS) were the instruments used to assess QoL in adults, teenagers, and children respectively. Complementarily, the SF-12 was used and disease severity was evaluated through Patient-Oriented SCORAD (PO-SCORAD). Odds Ratio (OR) were performed to measure associations with QoL. SPSS statistics 95% confidence intervals and values of p<0.05 were considered statistically significant. RESULTS: 162 participants were included, aging 0.5-74 years. We found that 37.3% of AD patients consider their disease as disabling and more than half of AD patients feel stigmatized by society. The mean Skindex score for AD was 39.68, and 44% patients presented a severe QoL impact. "Symptoms" was the most affected category in adults. Moderate to severe AD patients were 87% of the sample. Regarding the factors that most influenced worse QoL in AD, with increasing age, the Skindex score is likely to increase (OR: 1.03 [95%CI 1.00-1.06]). "Consider having disability" was also associated, OR: 6.72 (95%CI 2.56-17.63). With increasing affected body area and edema, the QoL worsens (OR: 1.07 [95%CI 1.03-1.11] and OR: 2.04 [95%CI 1.23-3.40], respectively). CONCLUSIONS: This is the first study with QoL data about AD patients in Portugal, revealing an expected negative impact. More awareness-raising activities are needed to increase literacy, decrease the stigma, and consequently to address some impacted factors in AD patients' QoL.
- Teaching to become a physiotherapist: interprofessional competencesPublication . Rosado, Maria Da Lapa; Almeida, Patrícia; Alves Lopes, António
- Estratégia de Recuperação de Empresa Aérea - Uma análise do caso GOL Linhas AéreasPublication . Pepe, João; Quadros, RuiO setor aéreo assume papel estratégico na integração regional e mundial, bem como na geração de impactos econômicos no mundo contemporâneo. Porém, apesar do contexto favorável à sua expansão, o setor está sujeito às intempéries estruturais e de mercado. Esta dissertação objetivou analisar a estratégia de recuperação da empresa brasileira GOL Linhas Aéreas durante a crise enfrentada após 2012, com ápice em 2015. Tendo em vista que não foi encontrada publicação acadêmica sobre a questão específica da estratégia de recuperação da GOL, foi realizada pesquisa em páginas eletrônicas brasileiras especializadas em economia e no canal de relações com os investidores da empresa. Adicionalmente, procurou-se entrevistas do presidente da GOL em plataformas de compartilhamento de vídeos. O corpo gestor da companhia aérea elaborou um planejamento de recuperação que teve como propósito, além da contenção de gastos, o aumento da receita através de medidas que trouxeram atratividade ao segmento corporativo, acarretando maior satisfação de clientes, credores e investidores. Foram caracterizados quatro pontos principais na estratégia delineada: a contenção de custos, o uso da tecnologia para a otimização e criação de produtos e serviços, a padronização da configuração interna das aeronaves - favorecendo conforto e pontualidade - e a reestruturação da malha aérea em termos de localidades e horários. As mudanças permitiram o reposicionamento estratégico da empresa no setor aéreo, alterando o perfil de low cost para híbrido, com atrativos voltados também para o cliente corporativo. No contexto brasileiro, onde há antecedentes de crises e falências de grandes companhias aéreas, a sobrevivência exige ações preventivas e o constante monitoramento de possíveis crises.