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- SEMantic and PRAgmatic assessment platform for school-age childrenPublication . Tavares, Maria Dulce; Sua Kay, EileenBackground: Semantic and pragmatic skills are developed throughout life and are essential in the development of school and social learning. Upon entering school, learning to read and write is developed in two large areas of knowledge. The first implies capacities of recognition and decoding of written symbols of the word and vocabulary development and the second allows the understanding of what is read through inferential capacities and non-literal interpretation. Often, students with reading comprehension difficulties go unnoticed. It is easier to detect a child who reads slowly, syllable by syllable, or with mistakes than those who read fluently but without understanding the content. These difficulties only become evident when questions are asked about the text and when it is necessary to understand the questions of subjects such as mathematics or science. Thus, success to reach the National Curricular Plan can be compromised. Methods: Material was developed to evaluate semantic and pragmatic skills in school-aged children. In semantics, aspects of syntagmatic and paradigmatic relations (lexical field, synonymy and antonyms) and paronymy are evaluated. In pragmatics, competences are evaluated such as inferences, comprehension of idioms and proverbs. This material will be placed on a platform that can be consulted and used by different professionals working with children. The items that constitute this material took into account the stages of language development and school level. The lexicon used is in the domain of European Portuguese. Results: The 756 children who were assessed attended public and private schools in Portugal. The results show an increasing evolution of the lexical competences of the children, with significant differences between the different age groups in all tests. There were no significant differences between female and male except in the paronym test. Regarding the socio-professional level of the child's origin, it is verified that it is a differentiating factor of lexical competence because significant differences in all tests were observed regardless of the age of the child. Conclusions: The authors concluded that it is of great importance to analyse lexical competence regarding the aspects of its organization, as it enables students to deal with academic tasks successfully, improving literacy as well as to be able to act in a systematic and productive way in the intervention with children with language disorders. The complexity and innovation of the pragmatic skills assessment (in European Portuguese) leads to this work to continue in development.
- Projeto Cuidar +, Visita Domiciliária a Bebés Prematuras e de Baixo PesoPublication . Engenheiro, Maria Olívia; Carvalho, GraçaAs ações de investigação das necessidades de saúde ampliam a produção de cuidados decorrentes do seguimento e da assistência às exigências do bebé prematuro e família. Considerando que a prematuridade é reconhecida como um problema de Saúde Pública, a assistência ao prematuro no domicílio deveria ser garantia de acesso, equidade, organização do sistema e integração dos cuidados, constituindo um dos grandes desafios da gestão pública. Neste contexto sustentado em evidências científicas surgiu o Projeto CUIDAR+ de forma a satisfazer necessidades reais em cuidados continuados de saúde especializados, sentidas pelos pais destes bebés colmatando assim uma lacuna existente nesta área de cuidados específicos no distrito de Évora, facilitando a integração do prematuro no seu ambiente familiar, promovendo as competências parentais, contribuindo assim para a redução da morbilidade. Foram efetuadas entre Dezembro de 2017 e Abril de 2018 visitas domiciliárias em articulação com os Centros de Saúde, a este grupo de risco, segundo critérios de inclusão pré-definidos, constituindo uma amostra de doze famílias e quatorze bebés, obtendo-se resultados positivos de ganhos em Saúde. O presente relatório enquanto instrumento de partilha, veículo de transmissão e de reflexão a sua finalidade primordial é fornecer, de forma global e coerente, um relato sintético e de análise do trabalho/atividades realizadas em Estágio no sentido de alcançar os objetivos previamente estabelecidos e, desta forma, desenvolver Competências de Mestre em Enfermagem e na construção da identidade de Competências do Enfermeiro Gestor, nos domínios da prestação de cuidados especializados, gestão de cuidados e de serviços, formação e investigação.
- Regulamentar o funcionamento e organização da Unidade de Cuidados na Comunidade de PortelPublication . Moita, Elsa; Carvalho, SérgioPresentemente a gestão adquiriu um papel preponderante para o sucesso das organizações de saúde, pelo que os enfermeiros com funções de gestão têm que mobilizar todo o seu conhecimento e habilidades de forma a garantir o sucesso das equipas e consequentemente das organizações. Nesta ordem de ideias, o enfermeiro gestor deverá desenvolver competências na área da Gestão em Enfermagem e em Saúde, e assumir a responsabilidade pela gestão dos recursos humanos, dos recursos materiais, e equipamentos que são disponibilizados para os cuidados dos utentes, garantindo a excelência da prática de cuidados de enfermagem. Este relatório é um instrumento de avaliação no âmbito do V Mestrado em Gestão de Unidades de Saúde, da Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Portalegre e, comtempla o processo de aprendizagem realizado durante o estágio que decorreu na UCC Portel. O regulamento interno é um documento de grande importância, uma vez que espelhará o pensamento, análise e compromisso de todos os profissionais que se propõe trabalhar em equipa para a obtenção de ganhos em saúde da população. Assim, este trabalho teve como principal objetivo definir os Princípios de Organização e Funcionamento da UCC Portel, mais especificamente através da elaboração do Regulamento Interno desta unidade.