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- Study of hard double-parton scattering in four-jet events in pp collisions at $ \sqrt{s}=7 $ TeV with the ATLAS experimentPublication . ATLAS collaboration (2856 authors); Aguilar-Saavedra, Juan Antonio; Amor Dos Santos, Susana Patricia; Anjos, Nuno; Araque, Juan Pedro; Carvalho, João; Castro, Nuno Filipe; Conde Muiño, Patricia; Da Cunha Sargedas De Sousa, Mario Jose; Fiolhais, Miguel; Galhardo, Bruno; Gomes, Agostinho; Gonçalo, Ricardo; Jorge, Pedro; Machado Miguens, Joana; Maio, Amélia; Maneira, José; Oleiro Seabra, Luis Filipe; Onofre, António; Pedro, Rute; Santos, Helena; Saraiva, João; Silva, José; Tavares Delgado, Ademar; Veloso, Filipe; Wolters, HelmutInclusive four-jet events produced in proton-proton collisions at a centre-of-mass energy of $ \sqrt{s}=7 $ TeV are analysed for the presence of hard double-parton scattering using data corresponding to an integrated luminosity of 37.3 pb$^{−1}$, collected with the ATLAS detector at the LHC. The contribution of hard double-parton scattering to the production of four-jet events is extracted using an artificial neural network, assuming that hard double-parton scattering can be approximated by an uncorrelated overlaying of dijet events. For events containing at least four jets with transverse momentum p$_{T}$ ≥ 20 GeV and pseudorapidity |η| ≤ 4.4, and at least one having p$_{T}$ ≥ 42.5 GeV, the contribution of hard double-parton scattering is estimated to be f$_{DPS}$ = 0.092$_{− 0.011}^{+ 0.005}$ (stat.)$_{− 0.037}^{+ 0.033}$ (syst.). After combining this measurement with those of the inclusive dijet and four-jet cross-sections in the appropriate phase space regions, the effective cross-section, σ$_{eff}$ , was determined to be σ$_{eff}$ = 14. 9$_{− 1.0}^{+ 1.2}$ (stat.)$_{− 3.8}^{+ 5.1}$ (syst.) mb. This result is consistent within the quoted uncertainties with previous measurements of σ$_{eff}$ , performed at centre-of-mass energies between 63 GeV and 8 TeV using various final states, and it corresponds to 21$_{− 6}^{+ 7}$ % of the total inelastic cross-section measured at $ \sqrt{s}=7 $ TeV. The distributions of the observables sensitive to the contribution of hard double-parton scattering, corrected for detector effects, are also provided.
- Search for the Standard Model Higgs boson produced by vector-boson fusion and decaying to bottom quarks in $ \sqrt{s}=8 $ TeV pp collisions with the ATLAS detectorPublication . ATLAS collaboration (2853 authors); Aguilar-Saavedra, Juan Antonio; Amor Dos Santos, Susana Patricia; Anjos, Nuno; Araque, Juan Pedro; Cantrill, Robert; Carvalho, João; Castro, Nuno Filipe; Conde Muiño, Patricia; Da Cunha Sargedas De Sousa, Mario Jose; Fiolhais, Miguel; Galhardo, Bruno; Gomes, Agostinho; Gonçalo, Ricardo; Jorge, Pedro; Lopes, Lourenco; Machado Miguens, Joana; Maio, Amélia; Maneira, José; Oleiro Seabra, Luis Filipe; Onofre, António; Palma, Alberto; Pedro, Rute; Santos, Helena; Saraiva, João; Silva, José; Tavares Delgado, Ademar; Veloso, Filipe; Wolters, HelmutA search with the ATLAS detector is presented for the Standard Model Higgs boson produced by vector-boson fusion and decaying to a pair of bottom quarks, using 20.2 fb$^{−1}$ of LHC proton-proton collision data at $ \sqrt{s}=8 $ TeV. The signal is searched for as a resonance in the invariant mass distribution of a pair of jets containing b-hadrons in vector-boson-fusion candidate events. The yield is measured to be −0.8 ± 2.3 times the Standard Model cross-section for a Higgs boson mass of 125 GeV. The upper limit on the cross-section times the branching ratio is found to be 4.4 times the Standard Model cross-section at the 95% confidence level, consistent with the expected limit value of 5.4 (5.7) in the background-only (Standard Model production) hypothesis.
- Avaliação de Riscos Ocupacionais em Motoristas de Ligeiros de MercadoriasPublication . Antunes, Daniel; Miguel, Alberto SérgioEste estudo debruça-se sobre as questões de Higiene, Segurança e Saúde no Trabalho (HSST) nos transportes de mercadorias em viaturas ligeiras procurando caraterizar e avaliar os riscos desta atividade, sobretudo, devido à carga horária, à ergonomia e à segurança do trabalhador. O presente trabalho tem como objetivo a identificação de perigos e a avaliação de riscos ocupacionais na atividade de transporte de mercadorias em viaturas ligeiras. Pretende-se assim identificar e avaliar os perigos e riscos a que os trabalhadores estão sujeitos, aquando da realização de operações de transporte, carga horária, conforto, higiene e de carga e descarga de materiais. Do resultado desta nova atividade profissional e com o aumento da circulação rodoviária sentiu-se a necessidade de intervir na sinistralidade rodoviária por ser uma questão de importância para a sociedade. O trabalho está assim dividido em três partes. A primeira parte refere-se ao estado da arte onde explicamos o conceito de risco, a sua avaliação, os níveis de riscos e quais as medidas preventivas a adotar. Na segunda parte foi elaborado um inquérito, no qual foram inquiridos trabalhadores que exercem a atividade de motoristas de ligeiros e foram recolhidos dados, como por exemplo, a idade, sexo, escolaridade e de satisfação laboral. A terceira parte foi composta por análise e tratamento de dados onde percebemos a dificuldade e os riscos inerentes à atividade de motorista de ligeiros. Será usado um inquérito por questionário como metodologia adoptada para a obtenção de resultados representativos acerca da população alvo, aplicado a motoristas de ligeiros de mercadorias em estudo. Com este inquérito pretende-se tomar conhecimento dos diferentes tipos de situações que possam criar riscos para os trabalhadores, evitando assim incidentes/acidentes. Através dos dados recolhidos no inquérito verifica-se que a maioria dos trabalhadores inquiridos sente necessidade de mudança. iv Este estudo visa assim identificar e conhecer melhor os interesses dos motoristas de ligeiros de mercadorias. Com os resultados obtidos pretende-se apurar o risco ao qual os condutores de ligeiros de mercadorias enfrentam sempre que estão em trabalho.
- Relatório de Projeto/Estágio na EDP GÁS DistribuiçãoPublication . Jesus, Joaquim Paulo; Miguel, Alberto SérgioO presente relatório/projeto para o Mestrado em Higiene e Segurança Ocupacionais traduz o trabalho realizado na EDP Gás Distribuição. O estágio decorreu em dois departamentos distintos. Inciialmente ocorreu na área de Ambiente e Segurança e, posteriormente, na Direção Técnica - Exploração e Manutenção da Rede de Gás. O estágio curricular permitiu reforçar e colocar em prática os conhecimentos teóricos adquiridos nas diversas unidades curriculares do mestrado, uma vez que se centrou em cinco áreas distintas: Segurança contra incêndios em edifícios; Organização da Emergência; Conceção e Gestão da Formação; Proteção Civil e, por último, Análise de Riscos Ocupacionais. Atendendo à diversidadedas atividades desenvolvidas, o presente relatório será dividido em dois temas: Segurança cpntra Incêndio em Edifícios e Higiene e Segurança Ocupacionais.