Browsing by Issue Date, starting with "2016-04-12"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Measurement of the centrality dependence of the charged-particle pseudorapidity distribution in proton–lead collisions at $\sqrt{s_{_\text {NN}}} = 5.02$ TeV with the ATLAS detectorPublication . ATLAS collaboration (2843 authors); Aguilar-Saavedra, Juan Antonio; Amor Dos Santos, Susana Patricia; Anjos, Nuno; Cantrill, Robert; Carvalho, João; Castro, Nuno Filipe; Conde Muiño, Patricia; Da Cunha Sargedas De Sousa, Mario Jose; Do Valle Wemans, André; Fiolhais, Miguel; Galhardo, Bruno; Gomes, Agostinho; Gonçalo, Ricardo; Jorge, Pedro; Lopes, Lourenco; Machado Miguens, Joana; Maio, Amélia; Maneira, José; Marques, Carlos; Onofre, António; Palma, Alberto; Pedro, Rute; Pina, João Antonio; Pinto, Belmiro; Santos, Helena; Saraiva, João; Silva, José; Tavares Delgado, Ademar; Veloso, Filipe; Wolters, HelmutThe centrality dependence of the mean charged-particle multiplicity as a function of pseudorapidity is measured in approximately 1 $\upmu $ b$^{-1}$ of proton–lead collisions at a nucleon–nucleon centre-of-mass energy of $\sqrt{s_{_\text {NN}}} = 5.02$ $\text {TeV}$ using the ATLAS detector at the Large Hadron Collider. Charged particles with absolute pseudorapidity less than 2.7 are reconstructed using the ATLAS pixel detector. The collision centrality is characterised by the total transverse energy measured in the Pb-going direction of the forward calorimeter. The charged-particle pseudorapidity distributions are found to vary strongly with centrality, with an increasing asymmetry between the proton-going and Pb-going directions as the collisions become more central. Three different estimations of the number of nucleons participating in the collision have been carried out using the Glauber model as well as two Glauber–Gribov inspired extensions to the Glauber model. Charged-particle multiplicities per participant pair are found to vary differently for these three models, highlighting the importance of including colour fluctuations in nucleon–nucleon collisions in the modelling of the initial state of collisions.
- Load forecasting in electrical distribution: grid of medium voltagePublication . Chemetova, Svetlana; Santos, Paulo; Ventim-Neves, MárioThe importance of forecasting has become more evident with the appearance of the open electricity market and the restructuring of the national energy sector. This paper presents a new approach to load forecasting in the medium voltage distribution network in Portugal. The forecast horizon is short term, from 24 hours up to a week. The forecast method is based on the combined use of a regression model and artificial neural networks (ANN). The study was done with the time series of telemetry data of the DSO (EDP Distribution) and climatic records from IPMA (Portuguese Institute of Sea and Atmosphere), applied for the urban area of Évora - one of the first Smart Cities in Portugal. The performance of the proposed methodology is illustrated by graphical results and evaluated with statistical indicators. The error (MAPE) was lower than 5%, meaning that chosen methodology clearly validate the feasibility of the test.
- Prática de ensino aprendizagem no domínio da leitura e da escrita no primeiro ciclo do ensino básicoPublication . Rossa, Rita; Barone, AntónioEste trabalho pretende descrever e interpretar a Prática de Ensino Supervisionada no âmbito das práticas de Ensino Aprendizagem no domínio da Expressão e Comunicação no Primeiro Ciclo do Ensino Básico. O objetivo principal deste estudo, é verificar algumas características do método observado e implementado ao longo Prática de Ensino Supervisionada na aprendizagem da leitura e da escrita. Como tal, o trabalho apresenta e discute as práticas que, na PES, tiveram o objetivo de desenvolver as capacidades cognitivas e intelectuais dos alunos neste campo. O presente trabalho é considerado um estudo qualitativo, na área da aprendizagem da Língua Portuguesa onde o grupo de alunos estudado, tinha como base a Cartilha Maternal João de Deus de forma adaptada. Nesta perspetiva, dinamizaram-se atividades cujo objetivo incidia na aprendizagem da leitura e escrita. Algumas das dificuldades, que se manifestam nas escolas, poderiam ser ultrapassadas se as metodologias abrangessem os princípios básicos que orientam a linguagem oral. A compreensão do impacto, que os diferentes métodos de leitura e escrita provocam, colocam a quem aprende, algumas questões relevantes relativamente à forma como se ensina e na relação com a capacidade de aprender a ler e escrever. A competência para ler e escrever não é considerada uma aprendizagem inata, por necessitar de um ensino sistematizado e consistente para que esta competência seja alcançada. Durante o período de iniciação da aprendizagem da leitura e escrita os alunos utilizam estratégias de substituição, isto é, substituem uma palavra que lhes seja desconhecida por uma que se adapte ao contexto. Sendo que, no fim do primeiro ano de escolaridade, muitos alunos já deixaram de utilizar as ditas estratégias de substituição, passando a dominar as estratégias que envolvem o uso de relações entre ortografia e o sistema fonético.
- Toxocara (Ascarididae) eggs in a Franciscan from Portugal (XVII-XVIII century): case reportPublication . Sianto, Luciana; Chaves, Sérgio A. M.; Ferreira, Nathalie Antunes; Silva, Ana Raquel M.The presence of adults of Toxocara in humans is rare, and it has been usually attributed to ingestion of adult worms and not the development of the larval stage in this host.