Browsing by Author "Godinho, José Carlos"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Audição musical participadaPublication . Godinho, José CarlosEste artigo centra-se na audição musical participada, que designa a audição de música gravada com participação simultânea dos ouvintes. Serão analisadas estratégias que envolvem a execução de ritmos e a execução de mímicas em simultâneo com a escuta de música erudita. Estudos anteriores compararam estas estratégias com a situação de audição em silêncio e repouso e apontaram para os efeitos benéficos que a audição musical participada exerce ao nível da memória musical e da organização das imagens mentais. Esses estudos foram feitos através de testes de identificação auditiva e visual, sem recurso à linguagem falada ou escrita. Este estudo incide agora na análise de descrições escritas da música, feitas por crianças em contextos diferenciados de audição. Os resultados apontam para efeitos positivos que as atividades de percussão e de mímica têm na compreensão e nos juízos de valor proferidos acerca da música escutada, em comparação com a audição em silêncio.
- The effects of complex music experience on the mental representation of musicPublication . Godinho, José CarlosBackground: With connectionist theories as the background, this study suggests that musical memory depends on the complexity of musical experiences. It is argued that children who engage in musical activities, which favour varied participation and multiple encoding, tend to preserve stronger images of music than they would do in less complex or more focused activities. Aims: The study is concerned with the effects of complex musical experiences on the strength and organisation of the mental representation of music. The analysis is focused on the context of listening to recorded music in the classroom, with particular regard to strategies of listening through participation. Method: An experiment compares two listening conditions with different levels of complexity: (a) listening to recorded music and (b) listening and playing rhythms along with recorded music. After the treatment, both groups are tested on the identification of excerpts from the musical piece. Results: As shown by the results of a t-test used to compare the score means of both groups (t = 8.79; p < .01), the experimental group identifies more excerpts with statistical significance. Conclusions: The experiment suggests that complex situations where children have to attend to several tasks tend to favour a differentiated mental representation, which has positive effects on musical memory, both in strength and organisation.
- Reforma do ensino da músicaPublication . Correia, Clara; Godinho, José Carlos; Rosa, Joaquim Carmelo; Neves, Rosa Clara