Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Audição musical participada

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Audição musical participada -.pdf516.12 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este artigo centra-se na audição musical participada, que designa a audição de música gravada com participação simultânea dos ouvintes. Serão analisadas estratégias que envolvem a execução de ritmos e a execução de mímicas em simultâneo com a escuta de música erudita. Estudos anteriores compararam estas estratégias com a situação de audição em silêncio e repouso e apontaram para os efeitos benéficos que a audição musical participada exerce ao nível da memória musical e da organização das imagens mentais. Esses estudos foram feitos através de testes de identificação auditiva e visual, sem recurso à linguagem falada ou escrita. Este estudo incide agora na análise de descrições escritas da música, feitas por crianças em contextos diferenciados de audição. Os resultados apontam para efeitos positivos que as atividades de percussão e de mímica têm na compreensão e nos juízos de valor proferidos acerca da música escutada, em comparação com a audição em silêncio.
This paper focuses on listening to music through participation, which refers to the act of listening to recorded music with simultaneous participation of the listeners. The strategies that will be analysed include instrumental percussion and miming activities during the act of listening to classical music. Previous studies have compared these strategies with the situation of listening in silence and have pointed to some positive effects that listening through participation promotes both on musical memory and on the organization of mental representation. Those studies were conducted with aural and visual identification tests, without involving written or spoken language. This new study focuses on the analysis of musical descriptions, written by children in different listening contexts. The results point to some positive effects that instrumental percussion and miming activities have on musical understanding and judgment, in comparison with the strategy of listening in silence.

Description

Keywords

Audição musical participada Compreensão musical Julgamento musical Competência argumentativa Listening through participation Musical understanding Musical Judgment Argumentative competence

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Região Autónoma da Madeira. Direção Regional de Educação. Secretaria Regional de Educação e Cultura

CC License