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Browsing IPS - ESE - DCSP by Author "Alves, Daniel"
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- Caminhos de ferro, população e desigualdades territoriais em Portugal, 1801-1930Publication . Silveira, Luís Espinha da; Alves, Daniel; Lima, Nuno Miguel; Alcântara, Ana; Puig-Farré, JosepA historiografia sobre os caminhos de ferro em Portugal tem analisado o seu impacto no país como um todo, dando pouca atenção à sua influência na dinâmica populacional. Este artigo defende que os caminhos de ferro estimularam o crescimento da população nas áreas servidas por esta infraestrutura, contribuíram para o desenvolvimento urbano e incentivaram as migrações internas. Porém, os seus efeitos foram desiguais, pois a ferrovia beneficiou as zonas já prósperas (Norte Atlântico), tendo uma influência negativa em regiões com maiores debilidades estruturais (Norte Interior). Além disso, não foi capaz de atrair uma significativa população migrante.
- Population and Railways in Portugal, 1801-1930Publication . Silveira, Luís Espinha da; Alves, Daniel; Lima, Nuno Miguel; Alcântara, Ana; Puig, Josep
- The evolution of population distribution on the Iberian Peninsula: A transnational approach (1877–2001)Publication . Silveira, Luís Espinha da; Alves, Daniel; Painho, Marco; Costa, Ana Cristina; Alcântara, AnaSurpassing the national perspective usually adopted, the authors confirmed the existence of a pattern of population distri bution common to the whole Iberian Peninsula in the long run. This pattern is clearly associated with geographical factors. These variables seem to have more weight in explaining changes between 1877/78 and 1940 than in the period from 1940 to 2001. The obser vation of the cross-border region has shown that proximity to the frontier has not generated any distinct pattern of population density on either side of the boundary line. The spatial coherence of the observed phenomena throughout the Peninsula and of its evolution, independent of the border between states, reinforces the importance of geographic factors in their explanation. At the same time, this verification opens up new issues related to the effect of national political and economic policies.