Publication
Satisfaction and usability of an information and communications technology in nursing education: a pilot study
dc.contributor.author | Silva, Inês | |
dc.contributor.author | Ângelo, Joana | |
dc.contributor.author | Santos, Francisco | |
dc.contributor.author | Lumini Landeiro, Maria José | |
dc.contributor.author | Martins, Teresa | |
dc.date.accessioned | 2021-06-16T09:37:20Z | |
dc.date.available | 2021-06-16T09:37:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.description.abstract | Background: The literature suggests that interactive educational tools can improve the teaching-learning process. Objective: To evaluate the usability and satisfaction capability of a technological platform, designed for nursing students, used as a support tool to learn the procedures related to patient positioning. Methodology: A study with 2 cross-reference evaluation moments was conducted. One hundred and twenty-two students enrolled in the 1st semester curricular unit of the Undergraduate Degree in Nursing, answered a questionnaire, for the assessment of the satisfaction level regarding the currently used model (with no access to the platform). Seventy-eight students enrolled in the second semester had access to the educational platform and gave their opinion on the efficacy, relevance, and responsiveness of the platform. Results: The students considered the tool useful. The overall evaluation had a mean of 8.01 (on a 0-10 scale). Conclusion: The correct use of the virtual learning object proves to be useful for the teaching-learning process, contributing to better learning and indirectly to the excellence of nursing care. | pt_PT |
dc.description.abstract | Enquadramento: A literatura sugere que as ferramentas educacionais interativas podem constituir uma mais-valia para o processo de ensino-aprendizagem. Objetivo: Avaliar a usabilidade e a satisfação de uma plataforma tecnológica, destinada a estudantes de enfermagem, usando como objeto de apoio à aprendizagem, procedimentos relativos ao posicionar pessoa. Metodologia: Desenvolveu-se um estudo com 2 momentos de avaliação de referência cruzada. Cento e vinte e dois estudantes, inscritos numa unidade curricular no primeiro semestre do curso de licenciatura em enfermagem responderam a um questionário, para apurar a satisfação face ao modelo em uso (sem recurso à plataforma). Setenta e oito estudantes inscritos no segundo semestre tiveram acesso à plataforma educativa e deram a sua opinião quanto à eficácia, pertinência e responsividade da plataforma. Resultados: A ferramenta foi considerada útil, obtendo uma avaliação média de 8,01 (em 10). Conclusão: O uso correto de um objeto virtual de apoio à aprendizagem mostra facilitar o processo de ensino-aprendizagem, contribuindo para uma melhor aprendizagem e indiretamente para a excelência dos cuidados de enfermagem. | pt_PT |
dc.description.abstract | Marco contextual: La literatura sugiere que las herramientas educativas interactivas pueden constituir un beneficio para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Objetivo: Evaluar la usabilidad y satisfacción de una plataforma tecnológica, dirigida a estudiantes de enfermería, para lo cual se utilizaron, como objeto de apoyo al aprendizaje, procedimientos relacionados con el posicionamiento de la persona. Metodología: Se desarrolló un estudio con 2 momentos de evaluación de referencias cruzadas. Ciento veintidós estudiantes matriculados en una unidad curricular en el primer semestre del Grado de Enfermería respondieron a un cuestionario para evaluar su satisfacción en relación con el modelo en uso (sin utilizar la plataforma). Setenta y ocho estudiantes matriculados en el segundo semestre tuvieron acceso a la plataforma educativa y dieron su opinión sobre la efectividad, relevancia, pertinencia y la respuesta de la plataforma. Resultados: La herramienta se consideró útil, y obtuvo una evaluación media de 8,01 (sobre 10). Conclusión: El uso correcto de un objeto de apoyo al aprendizaje virtual facilita el proceso de enseñanza-aprendizaje, lo que contribuye a un mejor aprendizaje e indirectamente a la excelencia en la atención de enfermería. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Revista de Enfermagem Referência Série IV - n.º 21 - ABR./MAI./JUN. 2019 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.12707/RIV19013 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0874.0283 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.26/36782 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Escola Superior de Enfermagem de Coimbra | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://rr.esenfc.pt/rr/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=3149&id_revista=24&id_edicao=179 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Enfermagem | pt_PT |
dc.subject | Educação | pt_PT |
dc.title | Satisfaction and usability of an information and communications technology in nursing education: a pilot study | pt_PT |
dc.title.alternative | Satisfação e usabilidade de uma tecnologia de informação e comunicação no ensino de enfermagem: um estudo piloto | pt_PT |
dc.title.alternative | Satisfacción y usabilidad de una tecnología de la información y la comunicación en la formación de enfermería: un estudio piloto | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 150 | pt_PT |
oaire.citation.issue | Nº 21 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 143 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista de Enfermagem Referência | pt_PT |
oaire.citation.volume | IV Série | pt_PT |
person.familyName | Lumini Landeiro | |
person.familyName | Martins | |
person.givenName | Maria José | |
person.givenName | Teresa | |
person.identifier.ciencia-id | 371C-E7DF-CD2F | |
person.identifier.ciencia-id | 5E18-D769-1D3D | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-2951-8001 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-3395-7653 | |
person.identifier.scopus-author-id | 57197795212 | |
person.identifier.scopus-author-id | 57164419600 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 47071777-590f-4086-9a77-d77ae7f5a852 | |
relation.isAuthorOfPublication | fd42fa93-62c2-442d-b9a2-321bc9029145 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | fd42fa93-62c2-442d-b9a2-321bc9029145 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1