Repository logo
 
Publication

Effect of first aid training on teams from special education schools

dc.contributor.authorBrito, Jackeline Gonçalves
dc.contributor.authorOliveira, Inês Pereira de
dc.contributor.authorGodoy, Christine Baccarat de
dc.contributor.authorFrança, Ana Paula
dc.date.accessioned2020-09-16T11:49:29Z
dc.date.available2020-09-16T11:49:29Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractObjectives: Analyze the effect of first aid training on the knowledge of multidisciplinary teams from special education schools, in school accidents. Methods: A quasi-experimental, before-and-after study with a single comparison group. Descriptive statistics and McNemar’s test were used to evaluate the effect of the intervention. Results: This study had the participation of 162 higher education professionals, predominantly teachers (82.1%), female (97.5%), aged over 40 (69.2%). An increase in correct answers was observed, with statistical significance (≤0.05), especially in proper handling in case of fall with traumatic brain injury, electric shock, and burn due to hot liquid (98.1%, 98.1% and 96.9% of proper response, respectively). Conclusions: First aid training for child accidents, through content exhibition, in a dialogical and practical way, proved to be efficient for multidisciplinary teams from special education schools for people with disabilities.pt_PT
dc.description.abstractObjetivos: Analisar o efeito de uma capacitação no conhecimento da equipe multidisciplinar de escolas de ensino especializado sobre primeiros socorros diante de acidentes escolares. Métodos: Estudo quase experimental do tipo antes e depois com grupo único de comparação. Realizouse estatística descritiva e teste de McNemar para avaliar o efeito da intervenção. Resultados: Participaram 162 profissionais de nível superior, predominantemente professores (82,1%). Sexo e faixa etária preponderante foram, respectivamente, feminino (97,5%) e idade acima de 40 anos (69,2%). Houve aumento de acerto em todas as questões abordadas com significância estatística (≤ 0,05). Destacam-se o correto manejo diante de queda com traumatismo craniano encefálico, choque elétrico e queimadura por líquido quente (respectivamente: 98,1%, 98,1% e 96,9% de acertos). Conclusões: A capacitação sobre primeiros socorros diante de acidentes, por meio de exposição de conteúdo de forma dialogada e prática, se mostrou eficiente para a equipe multidisciplinar de escolas de ensino especializado para pessoas com deficiência.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRev Bras Enferm. 2020;73(2):e20180288pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/0034-7167-2018-0288pt_PT
dc.identifier.eissn1984-0446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/33320
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAssociação Brasileira de Enfermagempt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672020000200151&script=sci_abstract&tlng=enpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectFirst Aidpt_PT
dc.subjectAccidentspt_PT
dc.subjectPeople with Disabilitiespt_PT
dc.subjectSpecial Educationpt_PT
dc.titleEffect of first aid training on teams from special education schoolspt_PT
dc.title.alternativeEfeito de capacitação sobre primeiros socorros em acidentes para equipes de escolas de ensino especializadopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPagee20180288pt_PT
oaire.citation.titleRevista Brasileira de Enfermagempt_PT
oaire.citation.volume73pt_PT
person.familyNameFrança
person.givenNameAna Paula
person.identifier.ciencia-idFA1E-F1F9-23CE
person.identifier.orcid0000-0002-9252-5917
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationcd7c0208-2783-4874-842b-7ee096666046
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverycd7c0208-2783-4874-842b-7ee096666046

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
REBEn2020.pdf
Size:
509.59 KB
Format:
Adobe Portable Document Format