Browsing by Author "Rodrigues, Filipe"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Cross-leg flap after postraumatic osteomyelitis defect: A last resource for limb salvage Case Report. Open Acess, volume 2Publication . Campos Pereira, Eva; Diniz, Sara; Rodrigues, Filipe; Pereira, Alexandre; Sousa, RicardoWe report the case of a patient with a tibial shaft fracture occurring through a chronic posttraumatic osteomyelitis site with significant soft tissue defect. The bone and soft tissue reconstruction procedures are described with a cross-leg fasciocutaneous flap performed as a last resource after previous rotated muscle flap partial failure. Pre-operative CT angiography, to rule outaxial vessel damage and peripherical vessel diseases, and adequate stabilization of both legs are key for a successful limb salvage.
- O Novo Regime de Contratação PúblicaPublication . Rodrigues, FilipeNas últimas décadas assistiu-se a uma profunda transformação no contexto das aquisições públicas. Passou-se a reconhecer que os objectivos da Administração Pública (AP) podem ser prosseguidos por entidades não incluídas na sua definição, mas sujeitas a contratos estabelecidos, directa ou indirectamente, com entidades públicas que garantem a prossecução dos objectivos públicos pretendidos. A crescente cultura de exigência e responsabilidade a que se assiste induz um aprofundamento de responsabilização das entidades intervenientes na gestão dos processos de aquisição pública, tendo sempre como pano de fundo o Código de Contratos Públicos, em vigor desde 29 de Julho de 2008, por força do Decreto-Lei n.º 18/2008, de 29 de Janeiro. Esta exigência justifica-se pelo facto de se afectarem verbas, cada vez mais significativas, aos processos de aquisição; por se revelar de fulcral importância para melhorar os níveis de eficiência e eficácia da AP e, simultaneamente, acompanhar a profunda transformação do quadro legal e procedimental. Neste contexto, a investigação desenvolvida pretende analisar o impacto que o Novo Regime da Contratação Pública irá ter, quer ao nível da formação dos contratos, quer ao nível da introdução de algumas novidades pré-contratuais, com especial destaque para os procedimentos mais utilizados pela Força Aérea – o Ajuste Directo (AjDir) e o Concurso Público (CPub); avaliar as repercussões que daí poderão advir; aferir as novas metodologias a adoptar pelas Unidades/Órgãos da FAP e ainda eventuais alterações conceptuais no âmbito do Sistema Integrado de Gestão (SIG). Para concretizar essa intenção recorreu-se ao método de investigação em ciências sociais proposto por Raymond Quivy e Luc Van Campenhoudt. A pesquisa do tema baseou-se, fundamentalmente, em leituras, entrevistas, na consulta de correspondência entre MDN, Ramos, CSITIC e DeJur, e análise de documentos do projecto do Sistema Integrado de Gestão da Defesa Nacional. Esta investigação permitiu identificar a existência de algumas dificuldades na implementação do Código de Contratação Pública (CCP), derivado em primeiro lugar da sua complexidade e em segundo da introdução de novas metodologias com especial destaque para utilização obrigatória de ferramentas electrónicas, ainda em desenvolvimento. A conclusão mais importante a extrair deste trabalho é que, não obstante os possíveis custos que possam vir a existir, efectivamente, ainda falta percorrer um caminho algo extenso e difícil para operacionalizar e uniformizar a introdução do CCP no seio dos Órgãos pertencentes à Defesa. Abstract: The recent decades have seen a transformation in the context of public procurement in history. There has been recognition that the objectives of Public Administration (AP) may be pursued by entities not included in its definition, under contracts established directly or indirectly with public entities that guarantee the attainment of the desired public objectives. The growing culture of responsibility and associated requirements induce a deepening of the accountability of the entities involved in the management of the procurement processes, having as a background the Procurement Code in force since July, 29th under Law 18/2008 of January, 29th. This requirement is justified by the fact that it affects funds, increasingly important to the processes of acquisition and central to improve the efficiency and effectiveness of the AP, while monitoring the profound transformation of the legal and procedural framework. In this context, the research examines the impact that the new regime of public procurement will have in the contracts with the introduction of new pre-contracts, with particular emphasis on the ones mostly used by the Air Force - the one-to-one contract (AjDir) and the public consultation contract (CPub). This work accesses the impact that this may have and evaluates the new methodology to be adopted in the FAP Units and any design changes within the Integrated Management System. To achieve this goal, the method of research in social sciences proposed by Raymond Quivy and Luc Van Campenhoudt is followed. The research was based on the theme and done with readings, interviews, consultation of correspondence between MDN, Branches, CSITIC and legal documents and the project of Integrated Management of the National Defense. This research has identified the existence of some difficulties in implementing the Code of Public Procurement (CCP), firstly derived from its complexity and secondly from the introduction of new methodologies with special emphasis on the mandatory use of electronic tools, still under development. The most important conclusion to draw from this work is that there is still a long way to go in a long and difficult run to operationalize and standardize the introduction of the CCP within the units belonging to Defense.