RDIPB - Departamentos
Permanent URI for this community
Browse
Browsing RDIPB - Departamentos by Author "Alexandre, Luís"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Desenho de um sistema de recolha de estatísticas para o BocciaPublication . Garcia, Luís; Alexandre, Luís; Fontes, Gonçalo; Cavaco, NelsonNeste artigo apresenta-se o desenvolvimento de uma aplicação para o registo em tempo real de estatísticas de jogo para o Boccia, um desporto praticado essencialmente por pessoas com necessidades especiais. O recurso a técnicas de desenvolvimento de sistemas interactivos como a análise de tarefas, a prototipagem e a continua avaliação das propostas de desenho, quer através do recurso a regras e princípios de usabilidade, quer através do feedback dos utilizadores revelou-se extremamente importante na concepção do sistema. Com este artigo os autores pretendem partilhar a sua experiência na aplicação destas técnicas assim como na utilização de plataformas computacionais móveis no desenvolvimento destes sistemas interactivos.
- Development of an electronic scholar notebook for students with special needsPublication . Alexandre, Luís; Garcia, Luís; Bruno, LuísThe Salamanca Declaration promotes the integration of students with special needs in the regular education. To achieve this goal is fundamental to assist these students with different mechanisms some of which technology based. Students with motor difficulties face obstacles of diverse order like the execution of tasks that require handwriting (e.g. copies, dictations and worksheet resolution). Some of these students use portable computers equipped with text processors and rate enhancement systems that accelerate writing in the computer. However, our experience says that these tools are not enough. The management of the produced information has revealed itself a very challenging task for these children. Therefore we think that is of paramount importance the development of an application that helps students in the management of all produced information. This article reports the design of a digital scholar note book that can constitute an effective alternative to its traditional counterpart.