Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
606.91 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta comunicação reporta-se às práticas de comunicação
matemática de uma professora do 1.º ciclo do ensino básico na condução de
tarefas de organização e tratamento de dados. Trata-se de um trabalho
desenvolvido num contexto de trabalho de natureza colaborativa que segue
uma metodologia de investigação qualitativa e interpretativa, na
modalidade de estudo de caso. As práticas de comunicação da professora,
caracterizadas pelo questionamento dos alunos, desafiando a sua
participação nas discussões de sala de aula e valorizando o seu
conhecimento matemático, assumem predominantemente o modo de
comunicação reflexiva e o padrão de interação de discussão.
This paper refers to mathematical communication practices of a primary school teacher leading with tasks involving data handling. This is a work carried out on a collaborative context that follows a qualitative and interpretative methodology with a case study design. The communication teacher practices, characterized by the questioning of students, challenging their participation in classroom discussions and developing their mathematical knowledge, predominantly assume the reflective form of communication and the interaction pattern of discussion.
This paper refers to mathematical communication practices of a primary school teacher leading with tasks involving data handling. This is a work carried out on a collaborative context that follows a qualitative and interpretative methodology with a case study design. The communication teacher practices, characterized by the questioning of students, challenging their participation in classroom discussions and developing their mathematical knowledge, predominantly assume the reflective form of communication and the interaction pattern of discussion.
Description
Comunicação apresentada em XXVI Seminário de Investigação em Educação Matemática, Évora, 28-29 março 2015
Keywords
Comunicação matemática Práticas Tarefas Organização Tratamento de dados
Citation
Publisher
Associação de Professores de Matemática