| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 265.99 KB | Adobe PDF | |||
| 5.38 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório final foi construído no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada, ministradas no Mestrado de Qualificação para a Docência em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, levado a cabo no Instituto Superior de Educação e Ciências.
Com o mesmo pretende-se dar a conhecer a prática pedagógica exercida ao longo do Mestrado, na qual se tentou integrar os vários conhecimentos teóricos adquiridos ao longo do 1.º e 2.º ciclo de estudos que se compõe a formação docente.
O relatório encontra-se dividido em dois capítulos. O primeiro capítulo refere-se à Prática de Ensino Supervisionada I – Educação Pré-Escolar – e espelha a prática e experiência vivida com um grupo de quatro anos, numa instituição privada. Nele é também focada uma situação que suscitou dúvidas à formanda no decorrer do estágio e que consubstancia a sua problemática.
O segundo capítulo é referente à Prática de Ensino Supervisionada II – Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico – e espelha a prática e experiência vivida com uma turma de 4.º ano, numa escola pública de 1.º ciclo. Ainda neste capítulo é feita a apresentação do projecto de intervenção pedagógica construído e levado a cabo pela formanda junto da referida turma.
Por fim, é apresentada uma reflexão em torno de todo o trabalho desenvolvido e do percurso realizado.
The following report of the supervised pedagogical practice is a requisite for the Master’s Degree for Teaching Preschool and Primary School, developed in Instituto Superior de Educação e Ciências. It mainly presents the pedagogical practice throughout the Master’s Degree, in which was tried to integrate the knowledge gained through the first and second study cycles that are part of the teacher training course. The report is divided into two chapters, the first chapter being related to Supervised Teaching Practice I – in Preschool education –, which will demonstrate my experience with a four year old group at a private school, focusing a specific situation and subsequent doubts that led to a small research. The second chapter is related to Supervised Teaching Practice II – Primary School Education – which demonstrates my experience with a 4th grade public school class and the pedagogical interventional project I used with them. In essence, this report represents a reflexion based on the overall experience and developed work.
The following report of the supervised pedagogical practice is a requisite for the Master’s Degree for Teaching Preschool and Primary School, developed in Instituto Superior de Educação e Ciências. It mainly presents the pedagogical practice throughout the Master’s Degree, in which was tried to integrate the knowledge gained through the first and second study cycles that are part of the teacher training course. The report is divided into two chapters, the first chapter being related to Supervised Teaching Practice I – in Preschool education –, which will demonstrate my experience with a four year old group at a private school, focusing a specific situation and subsequent doubts that led to a small research. The second chapter is related to Supervised Teaching Practice II – Primary School Education – which demonstrates my experience with a 4th grade public school class and the pedagogical interventional project I used with them. In essence, this report represents a reflexion based on the overall experience and developed work.
