Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
83 MB | Adobe PDF | |||
122.98 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Resumen
La arquitectura actúa como respuesta a una expresión humana con fuerte carácter cultural; las artes escénicas
configuran la variedad expresiva de manifestaciones creativas. Sus inicios arquitectónicos se remontan
a Grecia, al periodo clásico de la historia, donde comenzó su evolución junto con la del espacio escénico.
En la actualidad, dentro del marco de las artes escénicas occidentales, se acostumbra realizar espectáculos
escénicos en espacios que no cuentan con la infraestructura adecuada o no están correctamente acondicionados
para tal fin, por lo que el espacio arquitectónico termina por condicionar de modo negativo el desarrollo
de dichas actuaciones.
Para llevar a cabo esta disertación de proyecto se han establecido dos objetivos. El primero, de base teórica,
y por medio del cual se han podido conocer algunas de las necesidades espaciales para desarrollar las
artes escénicas; así mismo también se ha permitido comprender su funcionamiento. Para su desarrollo se ha
adoptado una metodología de investigación basada en el análisis individual y comparativo de tres casos de
estudio. El segundo objetivo supone la creación de un equipamiento cultural en la ciudad, como aplicación
práctica de los condicionantes mediante un proyecto de arquitectura, de modo que finalmente se logra ofrecer
una solución arquitectónica a las carencias espaciales presentes en las artes escénicas viguesas.
El proyecto que surge como materialización de esta investigación permite desarrollar aquellas artes escénicas
que poseen un carácter dominante musical. Y debido a que el recinto diseñado funciona como complemento
a los espacios escénicos existentes de índole teatral en la ciudad, se satisfacen las necesidades
actuales de las artes escénicas en su conjunto. Conceptualmente su diseño se mimetiza con la malla urbana
y representa la dualidad implícita en el mundo escénico. Las nuevas dinámicas creadas alrededor del recinto
escénico generan un espacio público que dialoga con la morfología existente.
Resumo A arquitetura atua como resposta à expressão humana com forte caráter cultural; as artes cénicas configuram a variedade expressiva de manifestações criativas. Os seus inícios arquitetónicos remontam-se à Grécia, ao período clássico da história, onde começou a sua evolução junto com a do espaço cénico. Na atualidade, dentro do marco das artes cénicas ocidentais, são realizados normalmente espetáculos cénicos em espaços que não contam com a infraestrutura adequada ou não se encontram corretamente acondicionados para tal finalidade, pelo que, o espaço arquitetónico termina por condicionar de modo negativo o desenvolvimento de tais ações. Para a realização desta dissertação de projeto foram estabelecidos dois objetivos. O primeiro, de base teórica, e pelo qual foi possível o conhecimento de algumas das necessidades espaciais para desenvolver as artes cénicas; permitindo assim compreender o seu funcionamento. Para o seu desenvolvimento adotou-se uma metodologia de investigação baseada na análise individual e comparativa de três casos de estudo. O segundo objetivo supõe a criação de um equipamento cultural na cidade, como aplicação prática dos condicionantes mediante um projeto de arquitetura, de modo a que finalmente se possa oferecer uma solução arquitetónica às carências espaciais presentes nas artes cénicas viguesas. O projeto que surge como materialização desta investigação permite desenvolver aquelas artes cénicas que possuem um carácter dominante musical. E, dado que, o recinto desenhado funciona como complemento aos espaços cénicos atuais de índole teatral existentes na cidade, satisfazem-se assim as necessidades atuais das artes cénicas no seu conjunto. Concetualmente o seu desenho mimetiza-se com a malha urbana e representa a dualidade implícita no mundo cénico. As novas dinâmicas criadas na envolvente do recinto cénico geram um espaço público que dialoga com a morfologia existente.
Abstract Architecture acts as a response to a human expression, with a strong cultural character; the performing arts form the expressive variety of creative manifestations. Its architectural beginnings go back to Greece, the classic period of history, where it began its evolution along with that of the scenic space. At present, within the framework of western performing arts, it is customary to perform shows in spaces that do not have the proper infrastructure or are not properly conditioned for that purpose, so that the architectural space ends up negatively conditioning the development of such performances. Two objectives have been established to carry out this project dissertation. The first one, based on theory, and by means of which some of the space requirements for the development of the performing arts could be known; It has also been possible to understand its operation. For its development, a research methodology has been adopted based on the individual and comparative analysis of three case studies. The second objective involves the creation of a cultural equipment in the city, as a practical application of the conditions through an architectural project, so that finally it is possible to offer an architectural solution to the space deficiencies present in the performing arts in the city of Vigo. The project emerges as a materialization of this research allows to develop those performing arts that possess a dominant musical character. And because the designed space works as a complement to the existing theater spaces of a theatrical nature in the city, the present needs of the performing arts as a whole are satisfied. Conceptually its design is mimicked with the urban mesh and represents the duality implied in the scenic world. The new dynamics created around the stage generate a public space that dialogues with the existing morphology.
Resumo A arquitetura atua como resposta à expressão humana com forte caráter cultural; as artes cénicas configuram a variedade expressiva de manifestações criativas. Os seus inícios arquitetónicos remontam-se à Grécia, ao período clássico da história, onde começou a sua evolução junto com a do espaço cénico. Na atualidade, dentro do marco das artes cénicas ocidentais, são realizados normalmente espetáculos cénicos em espaços que não contam com a infraestrutura adequada ou não se encontram corretamente acondicionados para tal finalidade, pelo que, o espaço arquitetónico termina por condicionar de modo negativo o desenvolvimento de tais ações. Para a realização desta dissertação de projeto foram estabelecidos dois objetivos. O primeiro, de base teórica, e pelo qual foi possível o conhecimento de algumas das necessidades espaciais para desenvolver as artes cénicas; permitindo assim compreender o seu funcionamento. Para o seu desenvolvimento adotou-se uma metodologia de investigação baseada na análise individual e comparativa de três casos de estudo. O segundo objetivo supõe a criação de um equipamento cultural na cidade, como aplicação prática dos condicionantes mediante um projeto de arquitetura, de modo a que finalmente se possa oferecer uma solução arquitetónica às carências espaciais presentes nas artes cénicas viguesas. O projeto que surge como materialização desta investigação permite desenvolver aquelas artes cénicas que possuem um carácter dominante musical. E, dado que, o recinto desenhado funciona como complemento aos espaços cénicos atuais de índole teatral existentes na cidade, satisfazem-se assim as necessidades atuais das artes cénicas no seu conjunto. Concetualmente o seu desenho mimetiza-se com a malha urbana e representa a dualidade implícita no mundo cénico. As novas dinâmicas criadas na envolvente do recinto cénico geram um espaço público que dialoga com a morfologia existente.
Abstract Architecture acts as a response to a human expression, with a strong cultural character; the performing arts form the expressive variety of creative manifestations. Its architectural beginnings go back to Greece, the classic period of history, where it began its evolution along with that of the scenic space. At present, within the framework of western performing arts, it is customary to perform shows in spaces that do not have the proper infrastructure or are not properly conditioned for that purpose, so that the architectural space ends up negatively conditioning the development of such performances. Two objectives have been established to carry out this project dissertation. The first one, based on theory, and by means of which some of the space requirements for the development of the performing arts could be known; It has also been possible to understand its operation. For its development, a research methodology has been adopted based on the individual and comparative analysis of three case studies. The second objective involves the creation of a cultural equipment in the city, as a practical application of the conditions through an architectural project, so that finally it is possible to offer an architectural solution to the space deficiencies present in the performing arts in the city of Vigo. The project emerges as a materialization of this research allows to develop those performing arts that possess a dominant musical character. And because the designed space works as a complement to the existing theater spaces of a theatrical nature in the city, the present needs of the performing arts as a whole are satisfied. Conceptually its design is mimicked with the urban mesh and represents the duality implied in the scenic world. The new dynamics created around the stage generate a public space that dialogues with the existing morphology.
Description
Keywords
Artes escénicas Artista Escenario Espectador Auditorio