Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Importance given to the reasons for sport participation and the characteristics of a fitness servicePublication . Damásio, António SérgioThe main motives for sports participation in Portugal are: health improvement (67%), relaxation (32%) and better physical appearance (28%) (European Commission, 2014). Regarding fitness activities, gym location (close to home or workplace), price and flexible schedules are the main characteristics when deciding the place for sports practice (Cracknelll, 2015). The present study has two aims: to analyse the importance given by the clients to the reasons for fitness participation and to assess the importance given to the characteristics of a fitness service. Forty-five fitness clients, which were also university students, participated in this study. Regarding the first objective, health related motives [adopt a healthy lifestyle (M=6.18) and improve health (M=6.09)] were the most important. Regarding the second objective, facility hygiene and cleanliness (M=6.33) price (M=6.27) good technical support (M=6.20) and a diversified schedule (M=6.16) are the factors to which most importance is given. This research supports Franco, Pereira and Simões (2008) and Campos (2015) statements, arguing that, gym and health club owners should consider the importance given by the clients to the facilities’ characteristics and their motivations for sports participation.
- Importância atribuída no fitness segundo o rendimento líquido mensal dos praticantesPublication . Campos, Francisco; M. L. Martins, Fernando; Gomes, Ricardo; Zylberberg, Tomás; Mendes, Stefan; Damásio, António SérgioA participação em health clubs e academias de fitness tem ganho prevalência nos índices de prática desportiva em Portugal ao longo dos últimos anos, e os proprietários dos ginásios e health clubs competem, para atrair para as suas instalações, cada vez mais clientes. O conhecimento acerca do que os clientes esperam do serviço desempenha um papel-chave na adequação do serviço prestado em função do público-alvo. O objetivo deste estudo é caracterizar e comparar a importância atribuída à qualidade dos instrutores, qualidade dos serviços e motivos para a prática, segundo o rendimento líquido mensal. Participaram no estudo 560 praticantes de atividades de fitness, divididos em 7 grupos. Foi utilizado o questionário «Importância Atribuída no Fitness - Motivos de Prática, Qualidade do Serviço e Qualidade do Instrutor». Em termos gerais, os resultados mostram que os praticantes com maior rendimento apresentam valores mais altos de importância atribuída, nas três dimensões do questionário, particularmente nos Motivos de Prática. «Para melhorar a minha saúde em termos gerais» é mais importante para os clientes com rendimento superior (F = 2.440; p = 0.025; η2 = 0.027), como «para relaxar em termos mentais» (F = 3.815; p = 0.001; η2 = 0.042). Na dimensão Qualidade do Instrutor, «empatia» é mais relevante para clientes com maior rendimento (F = 2.196; p = 0.042; η2 = 0.024). Os proprietários de ginásios e health clubs podem utilizar estes resultados para adaptar o serviço às necessidades e expectativas dos clientes.