Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- O respeito pela autonomia e o consentimento informado na investigação com seres humanosPublication . Ferreira, MargaridaA investigação envolvendo seres humanos é essencial e tem-se traduzido na evolução das condições de saúde e qualidade de vida de que usufruímos. A sua história tem, no entanto, demonstrado a necessidade de reflexão sobre questões éticas, que aliás, se complexificam sempre que novas linhas de investigação se abrem. A abordagem histórica dos acontecimentos e principais documentos de referência nesta área demonstra que a necessidade de regulamentação ética tem as suas origens em casos de investigação médica, em que nem sempre foram respeitados os direitos dos participantes, nomeadamente o direito à autonomia. Na elaboração deste artigo foi seguida uma metodologia de revisão narrativa e análise documental. Nele exploramos o conceito de autonomia, enquanto condição humana e enquanto capacidade para agir e a expressão do respeito pela mesma, através do processo de consentimento informado. Faz-se uma análise diacrónica dos principais documentos orientadores e reguladores internacionais, descreve-se em traços gerais o quadro normativo no nosso país e tecem-se algumas considerações finais sobre este.
- Interventions to promote a healthy sexuality among school adolescents: a scoping ReviewPublication . Loureiro, Fernanda; Ferreira, Margarida; Oliveira, Paula Sarreira De; Antunes, VanessaSchools are particularly suitable contexts for the implementation of interventions focused on adolescent sexual behavior. Sexual education and promotion have a multidisciplinary nature. Nurses’ role and the spectrum of the carried-out interventions is not clear. We aimed to identify interventions that promote a healthy sexuality among school adolescents. Our review followed the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses extension for Scoping Reviews and was registered in the Open Science Framework. Published articles on sexuality in adolescents in school contexts were considered. The research limitations included primary studies; access in full text in English, Spanish, or Portuguese; and no data publication limitation. Research was carried out on the EBSCOhost, PubMed, SciELO, and Web of Science platforms; gray literature and the bibliographies of selected articles were also searched. A total of 56 studies were included in the sample. The studies used a broad range of research methods, and 10 types of interventions were identified. Multi-interventional programs and socio-emotional interventions showed a greater impact on long-term behavioral changes, and continuity seemed to be a key factor. Long-term studies are needed to reach a consensus on the effectiveness of interventions. Nurses’ particular role on the multidisciplinary teams was found to be a gap in the research, and must be further explored