Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- Rethinking Curriculum Development through Design ThinkingPublication . Duarte, Rogério; Nobre, A.; Pimentel, Fernando; Jacquinet, MarcHigher education institutions must be aware of the transformations that occur in societies in order to innovate and to offer revised educational curricula. Design Thinking is a tool that helps to foster innovation in business contexts. Could this methodology be used in higher education for curriculum development? The present article considers this question by pre senting the Design Thinking methodology, establishing links with outcome based education, constructive alignment principles, and discussing the context specific to higher education institutions
- Qualidade em tempos de crisePublication . Duarte, Rogério; Nobre, A.; Pimentel, Fernando; Jacquinet, Marc; Silva, Maria LuísaA crise financeira que iniciou em 2008 fez surgir uma vaga de protestos contra a falta de transparência, de accountability e de responsabilidade tanto de instituições privadas como públicas. Naturalmente, destes protestos resultou o recrudescimento da ação reguladora e de controlo por via legislativa e resultou também um maior interesse académico sobre temas de ética corporativa. Os Sistemas de Gestão da Qualidade podem desempenhar um papel importantíssimo na promoção de novas abordagens e formas de pensar a ética que, por aplicação exclusiva de pressões externas (e.g., legislação), muito dificilmente se materializarão. Com efeito, os Sistemas de Gestão da Qualidade estão intrinsecamente ligados aos centros de decisão de empresas e instituições públicas num abraço que permite, por um lado, aceder a informação “sensível” e, por outro, intervir de forma orgânica. O presente artigo defende que a intensificação do uso da abordagem fenomenológica para o estudo do comportamento corporativo contribui para desmascarar comportamento perversos, mais comuns em tempos de crise. Defende que a abordagem fenomenológica ajusta-se perfeitamente aos Sistemas de Gestão da Qualidade e, por isso, deveria ser mais usada. É este o posicionamento teórico da presente comunicação, que exemplifica com transcrições de casos reais do setor da construção paradoxos e incentivos perversos ocorridos em tempos de crise.
- Broader terms curriculum mapping: using natural language processing and visual-supported communication to create representative program planning experiencesPublication . Duarte, Rogério; Nobre, A.; Pimentel, Fernando; Jacquinet, MarcAccreditation bodies call for curriculum development processes that are open to all stakeholders, reflecting viewpoints of students, industry, university faculty, and society. However, communication difficulties between faculty and non-faculty groups leave an immense collaboration potential unexplored. Using the classification of learning objectives, natural language processing, and data visualization, this paper presents a quantitative method that delivers program plan representations that are universal, self-explanatory, and empowering; promoting stronger links between program courses and curriculum development open to all stakeholders. A simple example shows how the method contributes to representative program planning experiences and a case study is used to confirm the method’s accuracy and utility.