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Lobo de Mesquita Simões Pires Fernandes, Joana

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  • A self-assessment tool for social responsibility in higher education. Reporting on a national policy development process in Portugal
    Publication . Fonseca, Susana; Fernandes, J.L.
    Purpose – Providing higher education institutions (HEIs) with a tool for self-assessing their social responsibility (SR) that generates the information and knowledge necessary to a strategic approach to adopting the Green Paper recommendations about the SR of HEIs. Setting out the collaborative policy development process in order to construct the tool “Indicators of SR of HEIs” (ISRHEI). Design/methodology/approach – After a literature review, including self-assessment (SA) tools and leading guidelines, a working group of 24 Portuguese HEIs was created to coconstruct the ISRHEI tool, which was then subject to validation in a pilot study. Findings – There are 34 indicators in the ISRHEI tool, structured by sequential levels according to the HEI alignment with SR (policies, procedures, practices and monitoring along a strategic continuum) hoping to achieve impacts on the organisational, educational, cognitive and social level. Originality – This is an innovative and national policy development process for SR in Portugal. It gives insights into guiding documents, SA indicators for SR, and the process of developing consensus on this topic among 24 HEIs in Portugal. The ISRHEI tool is tailored to the specific characteristics and level of development of HEIs.
  • Desafios e oportunidades para a comunicação das organizações nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
    Publication . Fernandes, J.L.
    A Responsabilidade Social Empresarial representa a incorporação de preocupações sociais e ambientais numa equação tradicionalmente subordinada à lógica económica do lucro. Esta integração levou a que surgissem novos paradigmas da gestão das organizações, orientados por uma narrativa que apela a uma economia ao serviço da vida(Laszlo, Sroufe e Waddock, 2017). Ora, as instituições de ensino superior, que formam os líderes de amanhã, não são diferentes, já que também produzem impactos importantes e únicos na sociedade em geral, e nas comunidades onde se inserem, em particular. No entanto, acresce um elemento único e diferenciador que reside na sua capacidade de produzir conhecimento e de promover a aprendizagem (Vallaeys, 2009). Destacam-se os desafios e oportunidades que os ODS trazem às organizações em geral e às instituições de ensino superior em particular.