Browsing by Author "PINTO, Miguel Moreira"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- DESENHAR ARQUITETURA. Livro de resumosPublication . CASTRO, Jorge Telmo; FERNANDES, Fátima; PIMENTEL, Jorge Cunha; PINTO, Miguel Moreira; KOCH, Sérgio; SEGUÍ de la Riva, JavierLivro de resumos das comunicações no colóquio DESENHAR ARQUITETURA, realizado na ESAP no âmbito do Seminário 4 do Mestrado Integrado em Arquitetura em colaboração com o Departamento de Artes Visuais e Centro de estudos Arnaldo Araújo da ESAP - projeto Representação Gráfica em Arquitetura no séc. XX pré-digital (ESAP/2015/P14/DAV). Inclui resumos das seguintes comunicações: Dibujar en la formación del arquitecto -Javier Seguí de la Riva; Redefinição do Espaço: a projecção paralela no primeiro terço do século XX - Jorge Cunha Pimentel; Para que servem estes desenhos - Jorge Telmo Castro; O desenho útil - Fátima Fernandes; Same same but different. Da leitura e apropriação como processo criativo - Miguel Moreira Pinto; Eduardo Souto de Moura - o desenho como processo criativo - Sérgio Koch.
- João Andresen: o Projecto da Casa Ruben APublication . PINTO, Miguel MoreiraThe paper approaches the house of Montedor (Viana do Castelo), which was designed by the architect João Andresen for the writer Ruben A. in the late 1940’s. The current context of adherence to and assertion of a modern approach within Portuguese architecture explains the general interpretation of a specific program, the priority given to functional aspects as well as the way a building relates by opposition to the landscape. The confrontation both with models of Brazilian architecture and proposals by Corbusier (particularly the project of the house Errázuriz, in Chile) enable us to confirm all its rational and modern characteristics, but also its unique and unexpected elements. The project attests the youth of national modern production, its feeble theoretical consistency as well as its tendency to appropriate and reinvent others’ schemes, transforming them freely according to its problems.
- Light Signs, the Work of Teófilo Rego for NeoluxPublication . PINTO, Miguel MoreiraThe subject of our paper is the work carried out by the Portuguese photographer Teófilo Rego (1913/1993), between the 1950s and the 1960s, for the manufacturing company of neon signs Neolux. Among the universes of the professional commission and the themes that, on his own initiative, explores in his personal work, the text addresses the images that may be considered as catalogue photography, reportage and architectural photography, and that remember us a time when, all over the world, the neon advertising was part of the urban landscape – from New York to Paris, Madrid, Lisbon and, in this case, Oporto. The article analyses the history, the type and the goals of the different advertising and light signage, the effect produced by their presence in city, and discusses the many images suggested and reminded by these photographs.
- Sinais de luzes, o trabalho de Teófilo Rego para a NeoluxPublication . PINTO, Miguel Moreira
- A sombra do arquitecto, da colaboração entre João Andresen e Teófilo RegoPublication . PINTO, Miguel MoreiraDo levantamento do espólio do fotógrafo Teófilo Rego podemos concluir que dos vários profissionais da “Escola do Porto” com quem colaborou intensivamente entre as décadas de 1940 e 1960, a figura que mais se destaca é sem dúvida a do arquitecto João Andresen (1920/67). Como nenhum outro, o lote das imagens da obra deste autor revela de facto, pela quantidade e diversidade do material fotográfico, uma colaboração regular, sem igual, que abrange um número considerável dos seus trabalhos, desde o projecto que apresenta ao concurso para o Monumento ao Infante D. Henrique (1954/56) ao Plano de Desenvolvimento Turístico dos Reis Magos na ilha da Madeira (1964). A comunicação passa em revista as diversas reportagens que Rego realizou das obras e projectos de Andresen, aborda as histórias, as razões e os motivos que estão na sua origem, demonstrando como desde cedo a fotografia constituiu para os profissionais portugueses um instrumento imprescindível tanto na elaboração de arquivos de memória pessoal como na divulgação e apresentação dos seus trabalhos em concursos, exposições e revistas, ou ainda como meio de comunicação e suporte das ideias que pretendiam afirmar.