IPT - Outras Áreas de Investigação
Permanent URI for this community
Browse
Browsing IPT - Outras Áreas de Investigação by Author "Araújo, Inês"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Empower Girls Creativity Through Use of Digital Technologies: A Learning Programme for Girls (SparkDigiGirls)Publication . Marques, C. G.; Araújo, Inês; Grineviciute, Laura; Dane, Brigita; Danieliene, RenataResearch shows that girls choose their professional future based on stereotypes, often under the family influence. The area of technology is the one where we find fewer girls, due to the lack of role models or examples of successful women. In response to this need, a group of partners involving universities and associations from Lithuania, Slovenia, Greece, and Portugal developed a project over two years. It started with a compilation of good practices and round table discussions with people who are relevant in the subject area in each country. With the data collected, it was possible to identify subjects and technologies to develop a learning programme for girls. A programme of 16 challenges was developed based on girls' interests that could be solved using technology. The Moodle platform was used to set up the whole structure. Each challenge includes theoretical information about the technology through video. Followed by tutorials where girls can learn how to use the tools. In the end, they must submit evidence of the challenge and fill in a quiz that tests their knowledge. A pilot test was then conducted with 279 girls from the four countries, aged between 14 and 18, for 2 months. The results were very positive, with the girls showing a change of view towards technology. All this experience made it possible to create a guidebook for mentors and organizations that work with girls, which will allow them to attract more girls to the area of technology.
- Promoção do ensino aberto e flexível no Instituto Politécnico de Tomar: Projeto NAUPublication . Marques, C. G.; Nata, Ana; Manso, António; Araújo, InêsOs cursos online, dada a sua crescente procura, têm sido abordados de uma forma crescente nas últimas décadas, sobretudo a partir de 2019. Com este artigo pretende-se descrever e analisar os resultados associados a dois MOOC (Massive Open Online Courses), desenvolvidos pelo Laboratório de Inovação Pedagógica e Educação a Distância do Instituto Politécnico de Tomar (LIED). Começa-se por apresentar algumas reflexões relativas ao enquadramento dos MOOC, analisando as suas vantagens e situando-os no contexto da educação a distância acessível a grandes audiências. De seguida, descreve-se a visão e os objetivos da plataforma NAU na qual estão alojados os dois MOOC em análise. Finaliza-se com a descrição da estratégia adotada na criação dos MOOC, assim como os objetivos, a estrutura e a análise dos resultados, decorrentes da primeira edição de cada MOOC. A experiência realizada ajudou a compreender algumas necessidades por parte dos participantes, como a atribuição de ECTS ou a disponibilização de conteúdo complementar em texto. Novos MOOC estão em processo de criação e outros estão também previstos para 2023. É reconhecido internamente o impacto positivo que os MOOC têm na divulgação do ensino que é realizado no IPT, mas também como recursos que podem ser acedidos pelos/as alunos/as para nivelamento dos conhecimentos.
