Teixeira, CristianeTeixeira, MarceloFarias-Júnior, IvaldirLima, Sidney2025-08-012025-08-012025-07-29Teixeira, C. D. D. A., Teixeira, M. M., Farias-Júnior, I. H. D., & Lima, S. M. L. D. (2025). Computer Learning Systems. Journal of Technologies Information and Communication, 5(1), 35953. https://doi.org/10.55267/rtic/166742184-7665http://hdl.handle.net/10400.26/58312Computational learning systems are configured as digital platforms, specialized tools, or systematized methodologies aimed at facilitating, organizing, and optimizing educational processes in virtual environments. Learning Content Management Systems (LCMS) focus on the creation, structuring, storage, and reuse of learning objects, enabling educators to develop personalized, modular, and scalable instructional materials. In turn, Learning Management Systems (LMS) are designed to operationalize the administration of the teaching and learning process, encompassing functionalities such as enrollment management, content delivery, student performance tracking, and assessment implementation. In this context, the present study qualitative in nature and based on an empirical- descriptive approach proposes a comparative analysis between LCMS and LMS, considering technical and pedagogical features, operational limitations, and contributions to the consolidation of innovative practices in higher education, specifically within the undergraduate programs in Computing Education and Software Engineering at the University of Pernambuco – Garanhuns Campus.Os sistemas computacionais de aprendizagem representam plataformas, ferramentas ou metodologias estruturadas que têm como objetivo facilitar, organizar e otimizar o processo educativo online. Enquanto os Sistemas de Gerenciamento de Conteúdos de Aprendizagem (Learning Content Management System - LCMS) focam na criação, armazenamento, organização e reutilização de conteúdos educacionais, permitindo que educadores desenvolvam materiais personalizados e modulares, os Sistemas de Gestão de Aprendizagem (como Learning Management Systems - LMS) são projetados para administrar o processo de ensino e aprendizagem, incluindo a matrícula de alunos, entrega de conteúdos, monitoramento de progresso e avaliação. É nesse sentido que o presente trabalho, de abordagem qualitativa e empírico descritiva, realiza um estudo comparativo entre sistemas LCMS e LMS, considerando funcionalidades técnicas, pedagógicas, limitações de uso e contributos para à educação superior nos cursos de licenciatura em computação e engenharia de software da Universidade de Pernambuco (Campus Garanhuns).porEducação OnlineSistema de Gerenciamento de ConteúdoSistema de Gestão de AprendizagemInovaçãoOnline EducationContent Management SystemLearning Management SystemInnovationComputer Learning Systemsmanuscripthttps://doi.org/10.55267/rtic/16674