Nunes, PauloTomás, JoãoSantos, Fernando Jorge Lourenço Dos2022-11-162022-11-162021Nunes, P., Tomás, J., Santos, F. (2021). Tourism and motorhome: Reflections on its importance for local development. L. C. Carvalho, C. Mata, D. Simões, D. Xara-Brasil, L. Reis, J. P. Cordeiro, J. Nabais, R. Dias, S. Galvão, & V. Barbosa, Proceedings of the V International Forum on Management Connected in a Multipolar World: Everything Becomes Smart and Digital (pp. 998-1019). Instituto Politécnico de Setúbal.978-989-53045-3-0http://hdl.handle.net/10400.26/42313Tourism as a social phenomenon crosses the history of humanity, despite its recent organization and study. It presents a constant evolution over time through processes and models resulting from the improvement of transport, the increase of new and potential experiences, new products and services, as well as new environments, making these factors increasingly critical when choice of a tourist destination. Its landmark was a tour to Leicester organized for 570 people by Thomas Cook (1841), which was the first large-scale trip. Currently, motorhomes are a type of tourism, which can be processed with free overnight parking, that is, in any non-prohibited location, or in places especially suitable for this purpose, including camping sites. It has been developing in Europe since the 1960s, especially at the beginning of the decade, with the adaptation of vans, both artisanal and industrial. The main objective of this article is to carry out a critical reflection on self-catering in the perspective of assessing its importance for local development, in its social and economic dimension. It will explain the relationship between tourism and motorhome, as well as its social implications as a global phenomenon. It is considered pertinent the need to establish the theoretical debate on selfdriving, taking into account the indispensability of delimiting the field of analysis of scientific investigations that have this activity as an object of study, due to the media interest and economic dimension it contains.O Turismo como fenómeno social cruza a história da humanidade, apesar de ser recente a sua organização e estudo. Apresenta uma evolução constante ao longo do tempo através de processos e modelos resultantes da melhoria dos transportes, do aumento de novas e potenciais experiências, de novos produtos e serviços, bem como de novos ambientes, tornando-se estes fatores cada vez mais críticos aquando da escolha de um destino turístico. Teve como marco referencial um tour a Leicester organizado para 570 pessoas por Thomas Cook (1841), tendo sido a primeira viagem em larga escala. Na atualidade o autocaravanismo constitui uma modalidade de turismo, que se pode processar com estacionamento para pernoita de modo livre, ou seja em qualquer local não proibido, ou em locais especialmente adequados para o efeito, incluindo parques de campismo. Tem-se desenvolvido na Europa desde os anos 60, em especial logo no início da década, com a adaptação de furgões seja de forma artesanal, seja industrial. Este artigo tem como principal objetivo realizar uma reflexão crítica subordinada ao autocaravanismo na perspetiva de se aferir a sua importância para o desenvolvimento local, na sua dimensão social e económica. Explicar-se-á a relação do turismo com o autocaravanismo, assim como as suas implicações sociais enquanto fenómeno global. Considera-se pertinente a necessidade de estabelecer o debate teórico sobre o autocaravanismo, tendo em conta a indispensabilidade de delimitar o campo de análise de investigações científicas que tenham esta atividade como objeto de estudo, pelo interesse mediático e dimensão económica que encerra.engCaravanningLocal developmentLegislation on caravanningSeasonalityTourismAutocaravanismoDesenvolvimento localLegislação sobre autocaravanismoSazonalidadeTurismoTourism and motorhome: reflections on its importance for local developmentbook part