Ferreira, FernandaMota, LilianaBrito, IrmaReis Santos, Margarida2020-11-022020-11-022017Revista de Enfermagem Referência Série IV - n.º 15 - Out./Nov./Dez. 20170874-0283http://hdl.handle.net/10400.26/33848Background: The identification of nursing students’ health profile is essential to develop healthy academic communities. Objective: To analyze students’ health profile with a view to designing intervention strategies based on the PRECEDE- PROCEED model. Methodology: Quantitative study. Data were collected using the Portuguese version of the following questionnaires: the Fantastic Lifestyle Assessment, the Stunkard Figure Rating Scale, the Rosenberg Self-esteem Scale, and the Psychological General Well-Being Index. A total of 224 undergraduate and postgraduate nursing students participated in this study. Results: Students’ overall lifestyle is very good. However, lower scores were found in the Physical activity/Affiliation, changes in Nutrition, altered sleep and low stress management ability, Work/Personality type, and Insight, which suggests that students are less optimistic and positive about life. Conclusion: The intervention plan includes support, education, protection, and prevention should be adapted to students’ individual needs and integrated into the curricula.Enquadramento: A definição do perfil de saúde dos estudantes de enfermagem é fundamental no desenvolvimento de comunidades académicas salutogénicas. Objetivo: Analisar o perfil de saúde dos estudantes, tendo em vista a definição de estratégias de intervenção através do modelo PRECEDE-PROCEED. Metodologia: Estudo quantitativo. A recolha de dados foi efetuada com recurso à versão portuguesa dos questionários: Estilo de Vida Fantástico, Escala de Autoimagem de Stunkard, Escala de Autoestima de Rosenberg e Questionário do Bem-estar Psicológico. Participaram neste estudo 224 estudantes dos cursos de licenciatura e pós licenciatura de especialização em enfermagem. Resultados: O estilo de vida dos estudantes na sua globalidade é muito bom, apresentando valores mais baixos na atividade física/associativismo, alteração do padrão nutricional, alteração do sono e baixa capacidade para gerir o stresse, trabalho/tipo de personalidade e introspeção o que lhes propicia uma visão menos otimista e positiva. Conclusão: O plano de intervenção que contempla o apoio, educação, proteção e prevenção, deve ser adequado às necessidades individuais e integrado nos curricula.Marco contextual: La definición del perfil de salud de los estudiantes de enfermería es fundamental para desarrollar comunidades académicas salutogénicas. Objetivo: Analizar el perfil de salud de los estudiantes, considerando la definición de estrategias de intervención a través del modelo PRECEDE- PROCEED. Metodología: Estudio cuantitativo. La recogida de datos fue efectuada con la versión portuguesa de los cuestionarios: Estilo de Vida Fantástico, Escala de Autoimagen de Stunkard, Escala de Autoestima de Rosenberg y Cuestionario del Bienestar Psicológico. En este estudio, participaron 224 estudiantes de los cursos de licenciatura y pos licenciatura de especialización en enfermería. Resultados: El estilo de vida de los estudiantes, en su totalidad, es muy bueno, pues presentan valores más bajos en la actividad física/asociativismo, alteración del patrón nutricional, alteración del sueño y baja capacidad para gestionar el estrés, trabajo/tipo de personalidad e introspección, lo que les propicia una visión menos optimista y positiva. Conclusión: El plan de intervención que contempla el apoyo, la educación, la protección y la prevención debe adecuarse a las necesidades individuales e integrarse en los currículos.engHealth profileLife styleNursingNursing students’ health profile: epidemiological diagnosis based on the PRECEDE-PROCEED modelPerfil de saúde dos estudantes de enfermagem: diagnóstico epidemiológico a partir do modelo PRECEDE-PROCEEDPerfil de salud de los estudiantes de enfermería: diagnóstico epidemiológico a partir del modelo PRECEDE-PROCEEDjournal article10.12707/RIV17047