Ghasemi, VahidMarau, Mariana Gonçalves Martins2023-03-212023-03-212022-10-24http://hdl.handle.net/10400.26/44240The work developed reports the internship carried out within the scope of the master’s in management, in a software development consulting company based in São Paulo, Brazil. The internship focused on the creation and automation of ZRP's marketing department. The report explains the entire process that led to the creation of the department, presenting the objectives proposed by the company at the beginning of the internship, and all the steps that was necessary to go through so that the department was successfully created and maintained. The main objectives were the definition of a marketing strategy, the development of the marketing mix, and the creation of a communication base and the company's first campaign. To achieve the goals, it was necessary to reassess the company’s purpose, developing a new mission, as well as a vision statement. Besides that, the values that guide the company’s purpose and behavior were cleared out in the form of statements. With that basis, it was possible to design a market segmentation and, from that, choose a target market and define the firm’s positioning. Then, we focused on product and price to design ZRP’s first marketing mix. Finally, the company’s first communication campaign was designed under the 6M framework and successfully launched and monitored according to a set of KPI’s. Under this campaign, 16 social media pieces were posted, reaching an audience of more than 16 thousand users. All the objectives were achieved, and the work developed during the internship created a base that allows the updating of the strategy and the regular creation of new communication campaigns.O trabalho desenvolvido relata o estágio realizado no âmbito do mestrado em gestão, numa empresa de consultoria de desenvolvimento de software sediada em São Paulo, Brasil. O estágio focou-se na criação e automatização do departamento de marketing da ZRP. O relatório explica todo o processo que levou à criação do departamento, apresentando os objetivos propostos pela empresa no início do estágio, e todos os passos que foi necessário percorrer para que o departamento fosse criado e mantido com sucesso. Os principais objetivos foram a definição de uma estratégia de marketing, o desenvolvimento do mix de marketing, a criação de uma base de comunicação e a primeira campanha da empresa. Para atingir os objetivos, foi necessário reavaliar o propósito da empresa, desenvolvendo uma nova missão, bem como uma declaração de visão. Além disso, os valores que orientam o propósito e o comportamento da empresa foram esclarecidos em forma de declarações. Com essa base, foi possível desenhar uma segmentação de mercado e, a partir disso, escolher um mercado-alvo e definir o posicionamento da empresa. Em seguida, focamos em produto e preço para projetar o primeiro mix de marketing da ZRP. Por fim, a primeira campanha de comunicação da empresa foi desenhada no âmbito do 6M e lançada e monitorizada com sucesso de acordo com um conjunto de KPI’s. No âmbito desta campanha, foram publicadas 16 peças nas redes sociais, atingindo um público superior a 16 mil utilizadores. Todos os objetivos foram alcançados, e o trabalho desenvolvido durante o estágio criou uma base que permite a atualização da estratégia e a criação regular de novas campanhas de comunicação.engStrategic planMarketingITProcessesCommunicationMarketing strategy for IT business: the case of ZRPmaster thesis203252462