Duque, Juliana Raquel do Espírito Santo FonsecaSchundau, Marisa Carolina Caneva Ribeiro da Cruz2024-09-302024-09-302024-05http://hdl.handle.net/10400.26/52315This project connects graphic design with healthcare, by developing a visual and educational campaign on endometriosis, an often-misunderstood condition that affects women in reproductive age. The goal is to raise awareness and encourage women to learn more about this overlooked problem. The visual campaign, called “Endo”, aims to spread knowledge about symptoms, which are often likely to be dismissed or mistaken for ‘normal’ menstrual discomfort. The campaign also highlights the importance of medical consultation, to help in easing the long-term impacts of endometriosis, which can significantly affect women's quality of life. Moreover, it intends to break the stigma associated with menstrual health issues, by creating a safe environment where women feel comfortable discussing their symptoms and seeking help. This project investigates several graphic design-related topics, including print and digital media such as posters and educational brochures as well as digital media like social media platforms and websites. This approach was taken to reach a larger audience, improve data understanding, and store information. For the message to be effectively distributed, there must be a connection between graphic design, healthcare providers, schools, and women's organizations. The educational campaign Endo is an important first step toward improved healthcare for women and a tool for their empowerment. It not only raises awareness about the condition but also encourages women to be proactive about their health, which eventually results in an earlier diagnosis, better treatment, and an enhanced standard of living for those affected by endometriosis.Este projeto liga o design gráfico à saúde, desenvolvendo uma campanha visual educativa sobre a endometriose, uma condição frequentemente mal compreendida que afeta mulheres em idade reprodutiva. O objetivo é aumentar a consciencialização e incentivar as mulheres a aprenderem mais sobre este problema, frequentemente negligenciado. A campanha visual, denominada Endo, procura difundir o conhecimento sobre os sintomas, que tendem a ser desconsiderados ou confundidos com desconfortos menstruais considerados ‘normais’. A campanha também enfatiza a importância da consulta médica, para ajudar a aliviar os impactos de longo prazo da endometriose, que podem afetar significativamente a qualidade de vida das mulheres. Além disso, visa reduzir o estigma associado a problemas de saúde menstrual, criando um ambiente seguro para que as mulheres se sintam confortáveis a discutir os seus sintomas e procurar ajuda. Este projeto explora vários campos dentro do design gráfico, incluindo media digitais como plataformas de redes sociais e um site e, media escrita, como brochuras educativas e cartazes. Tal estratégia foi adotada para alcançar um público mais amplo e aumentar a capacidade de entender dados e armazenar informações. A conexão entre design gráfico, profissionais de saúde, escolas e organizações femininas é crucial para espalhar a mensagem eficazmente. A campanha educativa Endo é um passo vital no sentido de melhorar a saúde das mulheres e uma ferramenta que as empodera. Ela não só procura aumentar a consciencialização sobre esta condição, mas também incentiva as mulheres a serem proativas em relação à sua saúde, levando a um diagnóstico mais precoce, a uma melhor gestão e melhor qualidade de vida das mulheres afetadas pela endometriose.engDesign for wellbeingWomen’s healthPrevention campaignsEndometriosisHealth educationEndo, an educational campaign on endometriosis – How graphic design can work towards women’s empowerment regarding their healthmaster thesis203702824