Calisto, Maria de Lurdes SantanaNarciso, Sandra Isabel Pedro2020-06-232020-06-232019-12-092019-10http://hdl.handle.net/10400.26/32707Tourism is no longer a mere leisure activity, becoming one of the most important phenomena of the present days. Consequently, the rise of the tourism industry, together with the fast development of communication channels and the diffusion of trends, the improvement of transports and the new tourist profiles enhanced the competitiveness between destinations. In order to remain competitive, destinations started to invest in their promotion, using different channels and different marketing strategies. More recently, destinations started using digital influencers as a promotion strategy. By using their online platforms to promote products, services or destinations to their followers, digital influencers are considered a new type of marketing promotion. Their effectiveness promoting products and services was already studied and proved, with emphasis on the beauty and lifestyle areas. However, their relevance in the promotion of monuments, destinations, and in the tourism industry, in general, is still an academically unexplored subject. Consequently, this investigation aims to contribute to the filling of this information gap, trying to understand the importance of digital influencers on the promotion of a destination. Receiving around 4,5 million tourists per year, Lisbon was the destination selected for this work. The first methodological step was to analyse YouTube vlogs (video-blogs) of the city, posted by digital influencers. This step was important to establish the most promoted monument in Lisbon, which is Torre de Belém. As a mean of getting primary data about the relevance of digital influencers, there were conveyed surveys to the tourists that visited the monument. The results suggest that digital influencers are not the main form of promoting a destination, but they can be an important marketing strategy for a specific target market.O turismo deixou de ser uma mera atividade de lazer, tornando-se num dos mais importantes fenómenos da atualidade. Consequentemente, o crescimento da indústria turística, juntamente com o rápido desenvolvimento dos canais de comunicação e a difusão de tendências, a melhoria dos transportes e o surgimento de novos perfis do turista, aumentaram a competitividade entre os destinos. De forma a se manterem competitivos, os destinos começaram a investir na sua promoção, usando diferentes canais e diferentes estratégias de marketing. Mais recentemente, os destinos começaram a utilizar os influenciadores digitais como estratégia de promoção. Usando as suas plataformas online para promover produtos, serviços ou destinos aos seus seguidores, os influenciadores digitais são considerados uma nova forma de promoção de marketing. A sua eficácia na promoção de produtos e serviços já foi estudada e comprovada, com ênfase nas áreas de beleza e lifestyle. No entanto, a sua relevância na promoção de monumentos, destinos e na indústria do turismo em geral é ainda um assunto pouco explorado a nível académico. Consequentemente, o objetivo desta investigação é contribuir para o preenchimento desta lacuna de informação, tentando perceber a importância dos influenciadores digitais na promoção de um destino. Acolhendo cerca de 4,5 milhões de turistas por ano, Lisboa foi o destino eleito para este trabalho. O primeiro passo metodológico foi analisar os vlogs (video-blogs) da cidade presentes no YouTube, publicados por influenciadores digitais. Este passo foi importante para determinar qual o monumento mais promovido em Lisboa: a Torre de Belém. Como forma de obter dados primários sobre a relevância dos influenciadores digitais, foram realizados inquéritos aos turistas que visitaram o monumento. Os resultados sugerem que os influenciadores digitais não são a principal forma de promoção de um destino, mas podem ser uma estratégia de marketing importante para um público-alvo específico.engDigital influencerDigital marketingInfluencer marketingLisbonMarketing communicationTourismComunicação de marketingInfluenciador digitalLisboaMarketing de influênciaMarketing digitalTurismoThe importance of digital influencers in the promotion of a tourist destination : the case of Lisbonmaster thesis202444538