Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.26/7783
Título: Importância do brincar
Outros títulos: quais as competências adquiridas durante o brincar no desenvolvimento infantil?
Autor: Andrade, Tânia Sofia Lobato da Costa
Orientador: Pinheiro, Augusto
Palavras-chave: Brincar
Brinquedo
Jogo
Papel do educador
Desenvolvimento da linguagem
Playing
Toy
Game
Role of educatorof childhood
Relatório de projeto de investigação
Relatório de estágio
Data de Defesa: Dez-2014
Resumo: Como brincam as crianças nos dias de hoje? Qual a importância dessa atividade para o seu desenvolvimento? O que desenvolve a criança durante as suas interações? Ao longo do trabalho, serão abordadas estas e outras questões consideradas pertinentes, a fim de compreender a importância do brincar durante o desenvolvimento infantil. Segundo alguns autores, o brincar é uma atividade complexa onde se interliga a ficção com a realidade, ou seja, ao brincar as crianças recebem estímulos e informações do meio que as rodeiam, fazendo com que estas reproduzam ações relacionadas com o modo como percecionam o meio envolvente. À medida que vão crescendo, as crianças vão adquirindo conhecimentos relacionados com a perceção do mundo onde vivem, aprendendo a lidar com múltiplos estímulos que lhes é apresentado. Para se compreender o universo lúdico, serão abordados diversos conceitos, tais como brinquedo, jogo e brincadeira. Durante o brincar, as crianças interagem umas com as outras através da comunicação verbal, sendo esta uma característica fundamental do brincar. Iremos também abordar o papel do educador, com base no apoio que este disponibiliza às crianças, de modo a enriquecer as múltiplas aprendizagens que poderão advir da atividade lúdica. Para a elaboração da monografia recorri à investigação ação que é uma das metodologias qualitativas de investigação, que me dá a possibilidade de intervir ao mesmo tempo que observo. Para além da observação direta realizei entrevistas às crianças, a um grupo de pais e a 3 educadoras de infância. Após toda a recolha de informação e tratamento de dados foi possível concluir que as educadoras que acompanhei durante a intervenção/ação têm em comum, na sua prática pedagógica, a noção da importância do Brincar, onde salientam que este ato é fundamental e essencial para o bom desenvolvimento intelectual e emocional da criança.
How do children play in today’s present world? How important are these activities to their behavioural growth? What part of these playful activities helps nurture such interactions? We will look at and analyse all of these and other pressing questions which are deemed to have a considerable impact and importance to a child’s development throughout the years of their infancy. According to many authors, the act of playing is a complex one where fiction meets reality. Children are stimulated by their surroundings and their environment. With age, children evolve, expand and capture ideas through relationships with their surroundings and activities on a more complex level to allow them to multi task behaviours in various ways. To enable us to fully understand the world of play we will take a deeper look at concepts such as toys, games and role-play. One of the most fundamental processes of the act of play is verbal communication. Children integrate with one another mainly through this very precise channel. We will explore the role of the teacher and the stepping stones they provide children in helping them through the important journey that we know as the act of play. Is it how that in the days of today, the children play? Which the importance of this activity for his development? What develops the child during his interactions? Along the work, these will be boarded and other respected relevant questions, in order that understanding the importance of playing during the childlike development. Accord ing to some authors, playing is a complex activity where the fiction is interconnected with the reality, in other words, while playing the children receive stimuli and information’s of the way that surround them, doing so that these reproduce actions connected with the way of like perception the involving way. While vain grow, the children are acquiring knowledge’s connected with the perception of the world where they live, learning to deal with multiple stimuli that it is presented to them. In order that the playful universe is managed to understand, several concepts will be boarded, such as toy, play and joke. During this activity, the children interact a few with others through the verbal communication. The paper of the educator will be going to be boarded, on basis of the support that this have to the children, in way to make rich the multiple apprenticeships that will be able to result from the playful activity. For the preparation of the monograph resorted to research action which can also be named as qualitative research, as it gives me the opportunity to intervene while I watch. In addition to direct observation conducted interviews with children, a group of parents and 3 kindergarten teachers. After all the information collection and processing of data it was concluded that the educators that followed during the operation / action have in common, in their teaching, the notion of the importance of Play, which point out that this act is crucial and essential for the good intellectual and emotional development of children.
URI: http://hdl.handle.net/10400.26/7783
Designação: Mestrado em Educação Pré-Escolar
Aparece nas colecções:IPS - ESE - SDI - Dissertações de mestrado

Ficheiros deste registo:
Ficheiro Descrição TamanhoFormato 
Projeto final definitivo.pdfDocumento principal997,28 kBAdobe PDFVer/Abrir


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Todos os registos no repositório estão protegidos por leis de copyright, com todos os direitos reservados.